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dc.contributor.advisorFreitas, Deisi Sangoi
dc.creatorSaraiva, Eliane Saraiva de
dc.date.accessioned2022-11-30T14:11:08Z
dc.date.available2022-11-30T14:11:08Z
dc.date.issued2018-12-06
dc.date.submitted2018
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/27177
dc.description.abstractThis work aims to introduce the following problematic: to what extent the researches about gender and sexuality may be approached in the school context in a way to promote a non-sexist education in kindergarten education? In this perspective, some research papers were found in Google academic and Scielo platform based on the key words: gender, sexuality and kindergarten education, reaching a total of twelve works, among them, five monographs, six scientific articles and a doctoral thesis. The methodology approach was the qualitative – descriptive. It was found on the works researched that there is a great difficulty in approaching gender and sexuality, partially because there is a deficiency in teacher formation when it comes to this theme, what results in the replication of prejudices when there is a great political drawback, that reaches directly the approach to this question, especially in the pedagogical environment. As a conclusion, although there are a number of taboos being broken, there is still a considerable social resistance to the debate on this theme in the classroom.eng
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Federal de Santa Mariapor
dc.rightsAcesso Abertopor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectEducação Infantilpor
dc.subjectGêneropor
dc.subjectSexualidadepor
dc.titlePesquisas sobre gênero e sexualidade na educação infantilpor
dc.typeTrabalho de Conclusão de Curso de Graduaçãopor
dc.degree.localSanta Maria, RS, Brasil.por
dc.degree.graduationCurso de Pedagogia Licenciatura Plena Diurnopor
dc.description.resumoO presente Trabalho de Conclusão de Curso introduz a seguinte problemática: Em que medida as pesquisas sobre gênero e sexualidade podem ser abordadas no contexto escolar com vistas a uma educação não sexista na educação infantil? Nessa perspectiva, foram encontrados na plataforma sielo e no Google acadêmico, usando as palavras chaves: gênero sexualidade e educação infantil doze(12)trabalhos, sendo cinco (5) monografias, seis (6) artigos científicos e uma tese.A abordagem metodológica usada foi a qualitativa descritiva.Foi constatado nos trabalhos encontrados que há uma enorme dificuldade em se trabalhar gênero e sexualidade, em parte porque há uma deficiência na formação dos professores, relativa a essa temática, o que suscita em uma ação de reforçar preconceitos, ao momento que existe um grande retrocesso político, que atinge diretamente a abordagem dessa questão, sobretudo, em ambiente pedagógico. Concluindo por fim, que embora muitos tabus tenham sido quebrados, ainda há uma grande resistência social na explanação desta temática em sala de aula.por
dc.publisher.countryBrasilpor
dc.publisher.initialsUFSMpor
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpor
dc.publisher.unidadeCentro de Educaçãopor


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