dc.creator | Serraglio, Ediane | |
dc.date.accessioned | 2022-12-02T12:51:56Z | |
dc.date.available | 2022-12-02T12:51:56Z | |
dc.date.issued | 2022-09-14 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/27207 | |
dc.description.abstract | This research aims to analyze the relationship between external and internal contingency factors
and the financial and non-financial performance of Brazilian Federal Institutions of Higher
Education (IFES). The research was theoretically based on discussions promoted by the
literature involving the Theory of Contingency and the contingency factors that could influence
performance, both financial and non-financial in educational institutions. The information used
was collected from the Management Report, from the website of the National Institute of
Educational Studies and Research Anísio Teixeira (Inep) and from the budget figures made
available by the Ministry of Economy through access to the Annual Budget Law (Volume V).
Based on the results, it is suggested that the external contingency factor, represented by
environmental uncertainty, is related to financial performance. Furthermore, the internal
contingency factors, faculty qualification and size are statistically related to the performance of
the IFES analyzed only when considering the non-financial performance. In view of this, it is
clear that, among the factors analyzed in the research, what has an influence on financial
performance is the uncertainty related to the environment and, as for non-financial performance,
this is influenced by contingent factors, faculty qualification and size. It is therefore suggested
that some contingency factors influence the performance of IFES, with emphasis on
environmental uncertainty, faculty qualifications and size. In addition to contributing to
progress in the literature, this research presented practical contributions insofar as it evidenced
external and internal factors that may affect the performance of the researched educational institutions. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Teoria da contingência | por |
dc.subject | Fatores contingenciais | por |
dc.subject | Relatórios de gestão | por |
dc.subject | Universidades brasileiras | por |
dc.subject | Contingency theory | eng |
dc.subject | Contingency factors | eng |
dc.subject | Management reports | eng |
dc.subject | Brazilian universities | eng |
dc.title | Influência dos fatores contingenciais no desempenho financeiro e não financeiro das instituições federais de ensino superior no Brasil | por |
dc.title.alternative | Influence of contingential factors on the financial and nonfinancial performance of federal higher education institutions in Brazil | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | Este trabalho se propõe a analisar a relação entre os fatores contingenciais externos e internos
e o desempenho financeiro e não financeiro das Instituições Federais de Ensino Superior (IFES)
brasileiras. A pesquisa embasou-se teoricamente nas discussões promovidas pela literatura
envolvendo a Teoria da Contingência e os fatores contingenciais que poderiam influenciar o
desempenho, tanto financeiro quanto não financeiro nas instituições de ensino. As informações
utilizadas foram coletadas a partir do Relatório de Gestão, no endereço eletrônico do Instituto
Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep) e nos quantitativos
orçamentários disponibilizados pelo Ministério da Economia através do acesso à Lei
Orçamentária Anual (Volume V). Sugere-se a partir dos resultados que o fator contingencial
externo, representado pela incerteza ambiental, está relacionado ao desempenho financeiro.
Ainda, os fatores contingenciais internos qualificação do corpo docente e tamanho estão
relacionados estatisticamente ao desempenho das IFES analisadas apenas quando considerado
o desempenho não financeiro. Diante disso, percebe-se que, dentre os fatores analisados na
pesquisa, o que possui influência sobre o desempenho financeiro é a incerteza relacionada ao
ambiente e, quanto ao desempenho não financeiro, esse sofre influência dos fatores
contingenciais qualificação do corpo docente e tamanho. Sugere-se, portanto, que alguns
fatores contingenciais influenciam o desempenho de IFES, com destaque para a incerteza
ambiental, a qualificação do corpo docente e o tamanho. Além de contribuir com avanço na
literatura essa pesquisa apresentou contribuições práticas na medida em que evidenciou fatores
externos e internos que podem vir a afetar o desempenho das instituições de ensino pesquisadas. | por |
dc.contributor.advisor1 | Gonzaga, Rosimeire Pimentel | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/3666353568686027 | por |
dc.contributor.referee1 | Soares, Cristiano Sausen | |
dc.contributor.referee2 | Takamatsu, Renata Turola | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/8408765723966968 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Controladoria, Governança e Sustentabilidade | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Ciências Contábeis | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::CIENCIAS CONTABEIS | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Ciências Sociais e Humanas | por |