dc.contributor.advisor | Morais, Adriano Peres de | |
dc.creator | Cassol, Jhonatan Antônio | |
dc.date.accessioned | 2023-02-10T13:20:31Z | |
dc.date.available | 2023-02-10T13:20:31Z | |
dc.date.issued | 2023-01-24 | |
dc.date.submitted | 2023 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/27781 | |
dc.description.abstract | This final paper presents the development of a virtual real-time high impedance fault
model for the Typhoon HILs real-time simulators toolchain. High impedance faults are
very common events in overhead distribution systems and occurs when there is contact
between an energized conductor and a surface with high electric resistance. However,
this events are difficult to detect by common protection functions, requiring specially
designed algorithms for its detection. Since HIFs have characteristics that distinguish
them of the other faults, it is also necessary to model these events in order to develop
the correct design of protective functions. In view of the advantages of real-time simulation tools combined with the almost abscence of HIF models in simulations library,
this work proposes the development of a virtual model for the HIL Control Center,
the Typhoon HILs real-time simulators toolchain. For this, a HIF model proposed by
Gautam and Brahma (2013) is implemented chosen for its wide dissemination in the
academic environment combined with an easy execution by simulators. With the model implemented, it is validated through comparative analysis with the same model and
test system implemented in the ATP Draw simulator. Finally, the HIF hardware-in-theloop (HIL) detection tests are performed using the SEL-751 relay, a feeder protection
relay from Schweitzer Engineering Laboratories. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Sistemas elétricos de potência | por |
dc.subject | proteção do SEP | por |
dc.subject | faltas de alta impedância | por |
dc.subject | simulação em tempo real | por |
dc.subject | Power systems | eng |
dc.subject | power system relaying | eng |
dc.subject | high impedance faults | eng |
dc.subject | digital real-time simulation | eng |
dc.title | Desenvolvimento de modelo virtual para testes de detecção de faltas de alta impedância em tempo real | por |
dc.title.alternative | Development of a virtual model for real-time high impedance fault detection tests | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação | por |
dc.degree.local | Santa Maria, RS, Brasil. | por |
dc.degree.graduation | Engenharia Elétrica | por |
dc.description.resumo | O presente trabalho apresenta o desenvolvimento de um modelo para faltas de alta
impedância (FAI) no ambiente de simulações da Typhoon HIL. As faltas de alta impedância são eventos de ocorrência comum em sistemas aéreos de distribuição de
energia elétrica, ocorrendo quando há o contato entre um condutor energizado e uma
superfície de alta resistividade elétrica. Entretanto é difícil a detecção desses eventos através de funções de proteção comuns, necessitando algoritmos especialmente
projetados para sua detecção. Uma vez que as FAIs possuem características que as
distinguem das demais faltas, é necessária também a modelagem destas para possibilitar o correto projeto e teste das proteções contra estes eventos. Tendo em vista
as vantagens das ferramentas de simulação em tempo real, aliada à quase inexistência de modelos que representem as FAIs nas bibliotecas de simulação, é proposto
o desenvolvimento de um modelo virtual para o ambiente de simulações HIL Control
Center, da Typhoon HIL Inc.. Para isto é implementado o modelo proposto por Gautam e Brahma (2013), escolhido pela sua ampla difusão no meio acadêmico aliado a
uma fácil execução pelos simuladores. Uma vez implementado o modelo, o mesmo é
validado através de análise comparativa com o mesmo modelo e sistema-teste implementados no simulador ATP Draw. Por fim são realizados testes de detecção de FAIs
em hardware-in-the-loop (HIL) utilizando o relé de proteção de alimentadores SEL751, da Schweitzer Engineering Laboratories | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA ELETRICA | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Tecnologia | por |