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dc.creatorMoraes, Francéli Dalberto de
dc.date.accessioned2023-03-07T11:34:44Z
dc.date.available2023-03-07T11:34:44Z
dc.date.issued2022-11-29
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/28084
dc.description.abstractThis present research, named as “The Use of Digital Games in the Teaching of Mathematics in Professional and Technological Education”, was developed in the Postgraduate Course in Vocational and Technological Education of the Industrial Technical College of Santa Maria (CTISM/UFSM), in the line of research Innovation for Professional and Technological Education. This study is justified by the interest in investigating how the Digital Educational Games (DEG) can contribute to the Teaching of Mathematics integrated to the Vocational and Technological Education (PTE), and, to this, we searched ways in which DEG could improve the teaching of Mathematics, investigating how they are used in the PTE, and, also, complementing this research, we developed the “Anoki” DEG, focused on teaching first degree equations, which was implemented between teachers and students of high schools with PTE, evaluating its contribution in the education of Mathematics. The technical procedure used in this research was Design-based Research, also known as DBR, linked to a qualitative and quantitative approach. With this procedure, we were able to perform two interactive cycles to evaluate the developed product. Teachers of Mathematics of the PTE network participated in the first interactive cycle and students of high school integrated to the PTE network were involved in the second interactive cycle. At the ending of each interactive cycle, we verified that the DEG has potential to assist mathematics classes, being classified by teachers as a game with excellent quality and by students as a game with good quality to educative purposes, based on the agreement scale established for evaluating the developed game. With the feedbacks received, we will continue to improve the digital game and integrate new resources and content to the current project.eng
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Federal de Santa Mariapor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectJogos educativos digitaispor
dc.subjectAnokipor
dc.subjectEducação profissional e tecnológicapor
dc.subjectFunções do 1º graupor
dc.subjectDigital educational gameseng
dc.subjectFirst degree equationseng
dc.subjectVocational and technological educationeng
dc.titleUso de jogos digitais no ensino de matemática na Educação Profissional e Tecnológicapor
dc.title.alternativeThe use of digital games in the teaching of mathematics in Vocational and Technological Educationeng
dc.typeDissertaçãopor
dc.description.resumoA presente pesquisa, intitulada "Uso de Jogos Digitais no Ensino de Matemática na Educação Profissional e Tecnológica” foi desenvolvida no Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica do Colégio Técnico Industrial de Santa Maria (CTISM/UFSM), na linha de pesquisa Inovação para a Educação Profissional e Tecnológica. Este estudo se justifica pelo interesse em investigar como os Jogos Educativos Digitais (JED) podem contribuir para o Ensino de Matemática integrado à Educação Profissional e Tecnológica (EPT), e para isso, buscou-se compreender de que forma os JED podem potencializar o Ensino de Matemática, investigando como ocorre seu uso na EPT, e, também, em complemento a essa pesquisa, foi desenvolvido o JED “Anoki”, voltado para o ensino de Funções do 1º Grau, o qual foi implementado junto a docentes e estudantes do Ensino Médio integrado à EPT, avaliando sua contribuição no Ensino de Matemática. O procedimento técnico utilizado nessa pesquisa foi a Design-based Research, também conhecida como DBR, vinculado a uma abordagem qualiquantitativa. Com esse procedimento, conseguimos realizar dois ciclos iterativos para avaliar o produto desenvolvido. No 1º ciclo iterativo participaram professores de Matemática da EPT e no 2º ciclo iterativo envolvemos alunos do Ensino Médio Integrado à EPT. Ao término de cada ciclo iterativo, verificou-se que o JED proposto tem potencial para auxiliar nas aulas de Matemática, sendo classificado pelo público docente como um jogo com excelente qualidade e pelo público discente como um jogo com boa qualidade para finalidade educativa, com base na escala de concordância estabelecida para avaliação do jogo desenvolvido. Com os feedbacks recebidos, buscaremos dar continuidade no melhoramento do jogo digital, bem como, integrar novos recursos e conteúdo ao atual projeto.por
dc.contributor.advisor1Ellensohn, Ricardo Machado
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/0307859719242030por
dc.contributor.advisor-co1Barin, Cláudia Smaniotto
dc.contributor.referee1Turchetti, Rogério
dc.contributor.referee2Goi, Mara Elisângela Jappe
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/0344247289124930por
dc.publisher.countryBrasilpor
dc.publisher.departmentEducaçãopor
dc.publisher.initialsUFSMpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológicapor
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpor
dc.publisher.unidadeColégio Técnico Industrial de Santa Mariapor


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