dc.contributor.advisor | Padillo, Alejandro Ruiz | |
dc.creator | Carvalho, Jéssica Jasmine Müller | |
dc.date.accessioned | 2023-03-15T12:29:08Z | |
dc.date.available | 2023-03-15T12:29:08Z | |
dc.date.issued | 2023-03-02 | |
dc.date.submitted | 2023 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/28202 | |
dc.description.abstract | In Brazil, highway modal is the most used for the transport of passengers and cargo in the country. As a result, a high volume of vehicles travels daily on the roads, and this excessive use leads to certain negative impacts in different aspects, among which traffic accidents stand out. The number of traffic accidents that occur annually on Brazilian highways is alarming, because, in addition to the loss of lives whose value is incalculable, they also cost billions of reais per year to society. In this sense, engineering, education and inspection actions become extremely important to reduce negative interference between users that generate conflicts and traffic accidents. In view of this, research and data collection is of the utmost importance for the improvement of road safety, in the search for strategies to prevent and reduce road accidents. In order to reduce or even avoid traffic accidents, it is necessary to know the characteristics that may be linked to their occurrence, to understand which factors have the greatest influence on the cause of accidents and to analyze aspects of critical locations, in order to outline well-planned and implemented mitigating measures. Therefore, this work aims to evaluate road safety in an urban road stretch of the city of Santa Maria, between kilometers 231 of RSC-287 and 253 of BR-287. For this, statistical, geospatial and on-site inspection analysis methodologies were used in a critical section, aiming to understand aspects related to the occurrence of accidents in this region. Statistical analysis allowed finding that most victims are young people, especially men, the vehicles most involved in accidents are cars and motorcycles, and the most frequent type of accident in the analyzed section is lateral collision. The geospatial analysis enabled the identification of critical points along the studied stretch. During the on-site visit, aspects of the road, vehicles and environment were observed, which may be influencing the higher occurrence of accidents in the section under analysis. From the results, some engineering measures were proposed that, combined with traffic education and inspection, can contribute to the improvement of road safety in the studied section. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | travessia urbana | por |
dc.subject | acidentes de trânsito | por |
dc.subject | fatores contribuintes | por |
dc.subject | Sistema de Informações Geográficas | por |
dc.subject | traffic accidents | eng |
dc.subject | contributing factors | eng |
dc.subject | Geographic Information System | eng |
dc.subject | urban road | eng |
dc.title | Avaliação da segurança viária no trecho das rodovias RSC-287 e BR-287 no perímetro urbano de Santa Maria-RS | por |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação | por |
dc.degree.local | Santa Maria, RS, Brasil | por |
dc.degree.graduation | Engenharia Civil | por |
dc.description.resumo | No Brasil, o modal rodoviário é o mais usado para o transporte de passageiros e cargas no país. Como resultado, um elevado volume de veículos trafega diariamente nas vias, e o uso excessivo leva a determinados impactos negativos em diferentes aspectos, dentre os quais destacam os acidentes de trânsito. O número de acidentes de trânsito que ocorrem anualmente nas rodovias brasileiras é alarmante, pois, além da perda de vidas cujo valor é incalculável, também custam bilhões de reais por ano à sociedade. Nesse sentido, ações de engenharia, de educação e de fiscalização tornam-se extremamente importantes para diminuir as interferências negativas entre os usuários, que geram conflitos e acidentes de trânsito. Diante disso, é de suma importância realizar pesquisas e coletas de dados para a melhoria da segurança viária, na busca de estratégias de prevenção e diminuição dos acidentes rodoviários. Para reduzir ou até mesmo evitar os acidentes de trânsito, é necessário conhecer características que podem estar atreladas à sua ocorrência, entender quais fatores têm maior influência na causa dos acidentes e analisar aspectos de locais críticos, e desse modo traçar medidas mitigadoras bem planejadas e executadas. Assim, esse trabalho tem o objetivo de avaliar a segurança viária em um trecho urbano da cidade de Santa Maria, entre os quilômetros 231 da RSC-287 e 253 da BR-287. Para isso, foram utilizadas metodologias de análise estatística, geoespacial e in loco em um trecho crítico, visando compreender aspectos relacionados à ocorrência de acidentes nesta região. Por meio da análise estatística verificou-se que a maior parte das vítimas são jovens, sobretudo homens, os veículos com maior envolvimento em acidentes são automóveis e motocicletas e o tipo de acidente mais frequente no trecho analisado é colisão lateral. A análise geoespacial possibilitou a identificação de pontos críticos ao longo do trecho de estudo. Já na visita in loco foram observados aspectos da via, veículos e ambiente, que podem estar influenciando na maior ocorrência de acidentes no trecho de análise. A partir dos resultados, foram propostas algumas medidas de engenharia que aliadas à educação no trânsito e a fiscalização podem contribuir para a melhoria da segurança viária no trecho de estudo. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA CIVIL | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Tecnologia | por |