dc.creator | Rodrigues, Gabriel Salinet | |
dc.date.accessioned | 2023-03-20T13:04:00Z | |
dc.date.available | 2023-03-20T13:04:00Z | |
dc.date.issued | 2023-02-13 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/28273 | |
dc.description.abstract | The growing process of internationalization can be examined from different perspectives. One of these perspectives is Internationalization at Home (BEELEN; JONES, 2015), focused on aspects of integration of multicultural and multilingual features in domestic university environments. As an instrument for promoting this type of internationalization, English as a Medium of Instruction (EMI) has also been considered a phenomenon of rapid growth (DEARDEN, 2015), especially in Higher Education and, at noticeably after 2014 (MARTINEZ, 2016), in Brazil. The Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) was identified as a fertile ground for this practice (DUARTE; PRETTO; HENDGES, 2018) with significant interest rates from teacher and student communities (HENDGES; RODRIGUES; PRETTO, 2020). However, these same investigations signal an existing lacuna in the education of professor to work with EMI. Taking into account this gap, this work aims at analyzing samples of syllabus of teacher education courses in EMI in Higher Education focusing in 1) role of English, 2) attention to pedagogical aspects, and 3) possibilities of adaptation to the local UFSM context. Theoretically and methodologically, the analysis was guided by the Academic Literacies (LILLIS, 1997; LEA, 1998; STREET, 2010), as a critical framework that provides insights to the study of meaning making, teaching and learning, considering aspects of authorship, power, and institutionality. The corpus was composed by three syllabi of EMI teacher education available online. These samples were initially described based on the ROAD-MAPPING dimensions (DAFOUZ; SMIT, 2016;2020) to delineate initial traits of EMI concepts and the role of English. Based on rich feature analysis (BARTON, 2004), pieces of evidence of proximity to each of the three models of literacy were identified and classified though recursive reading. The literacies indicated in the syllabi were also compared to the demands UFSM professors reported in previous research. The analyzed syllabi seem to be closer to academic socialization model, treating some issues of language from the functions level, with mentions to genres, but with no specific focus at them and without developing critical problematization about multiculturalism, multilinguism, identities and power relations. Pedagogical aspects, as student-centered approach and interactive classroom, were regarded superficially. Finally, we propose a complementation of the syllabi to meet local UFSM demands. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Inglês como meio de instrução | por |
dc.subject | Letramentos acadêmicos | por |
dc.subject | Formação docente | por |
dc.subject | Educação superior | por |
dc.subject | English as a medium of instruction | eng |
dc.subject | Academic literacies | eng |
dc.subject | Teacher education | eng |
dc.subject | Higher education | eng |
dc.title | Programas de formação docente para o inglês como meio de instrução na educação superior: características, alinhamentos e adaptação na perspectiva dos letramentos acadêmicos | por |
dc.title.alternative | Syllabus for teacher education in english as a medium of instruction in higher education: characteristics, alignments and adaptation under the perspective of academic literacies | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | O cresceste processo de internacionalização da educação pode ser visto sob diferentes pontos de vista. Um desses pontos de vista é a Internacionalização em Casa (BEELEN; JONES, 2015), focalizada nos aspectos de integração de elementos multiculturais e multilíngues em ambientes universitários domésticos. Como ferramenta para a promoção desse tipo de internacionalização, o Inglês como Meio de Instrução (EMI) também tem sido considerado um fenômeno de rápido crescimento (DEARDEN, 2015), principalmente na Educação Superior e, pelo menos a partir de 2014 (MARTINEZ, 2016), no Brasil. A Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) foi identificada como um espaço fértil para essa prática (DUARTE; PRETTO; HENDGES, 2018) com uma alta taxa de interesse das comunidades docente e discente (HENDGES; RODRIGUES; PRETTO, 2020). Contudo, esses mesmos levantamentos apontam que existe uma lacuna na formação de docentes para atuar no EMI. Com vistas à essa lacuna, este trabalho propõe analisar exemplares de syllabus de cursos para formação docente em EMI na Educação Superior com foco em: 1) papel da língua inglesa, 2) abordagem de aspectos pedagógicos e 3) possibilidades de adaptação para o contexto local da UFSM. Teórica e metodologicamente, a análise foi norteada pelos Letramentos Acadêmicos (LILLIS, 1997; LEA, 1998; STREET, 2010), enquanto um arcabouço crítico que fornece reflexões para a análise de questões de produção de significado, ensino e aprendizagem, considerando questões de autoria, poder e institucionalidade. O corpus foi composto por três syllabi de formação docente para o EMI disponíveis online. Esses exemplares foram inicialmente descritos com base as dimensões ROAD-MAPPING (DAFOUZ; SMIT, 2016;2020) a fim de delinear traços iniciais das concepções de EMI e papel da língua inglesa. Com base em elementos ricos em significação (BARTON, 2004), indícios de proximidade com cada um dos três modelos de letramento foram identificados e classificados por meio de leituras recursivas. Os letramentos previstos nos syllabi também foram comparados com as demandas de professores da UFSM relatadas nas pesquisas prévias. Os syllabi analisados parecem mais próximos de um modelo de socialização acadêmica, estágio anterior aos Letramentos Acadêmicos, tratando de algumas questões de linguagem a partir de funções, com menções a gêneros, mas sem um foco específico neles e sem adentrar em problematizações críticas sobre multiculturalidade, multilinguismo, identidades e relações de poder. Aspectos pedagógicos, como abordagem centrada no aluno e aulas interativas, são tratados superficialmente. Por fim, propomos uma complementação dos syllabi para atender demandas locais da UFSM. | por |
dc.contributor.advisor1 | Hendges, Graciela Rabuske | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/9058747002590961 | por |
dc.contributor.referee1 | Sturm, Luciane | |
dc.contributor.referee2 | Nascimento, Roséli Gonçalves do | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/6487197989338723 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Letras | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Letras | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Artes e Letras | por |