dc.creator | Buzetto, Bruno Souza | |
dc.date.accessioned | 2023-03-23T11:33:50Z | |
dc.date.available | 2023-03-23T11:33:50Z | |
dc.date.issued | 2023-02-14 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/28341 | |
dc.description.abstract | Universidade Franciscana (UFN) is a private higher education institution in Santa Maria (RS) that has been offering English language proficiency tests to its students and to the academic community for over 15 years. Due to the social distancing caused by the COVID-19 pandemic in 2020, the testing process was remodeled into an online course format that lasts two and a half weeks, with different activities as assessment tools. Because it is a relatively new testing format in the institution, no studies have yet been conducted on this online proficiency course. In this sense, this master’s thesis aims to analyze the UFN's online English proficiency course from its contextual and textual elements in the light of the theoretical assumptions of Critical Genre Analysis (CGA) (MOTTA-ROTH, 2006; 2008a; 2008b) in order to identify the characteristics of this social practice and the linguistic knowledge required from the examinees to obtain certification. First, the discourse community (SWALES, 1990) of the course was described and the processes related to this discourse practice (FAIRCLOUGH, 1989; 1995; 2010) were identified and described. Then, the source texts were identified and described in relation to its genre and authenticity; finally, the questions present in the tests administered throughout the 9 online courses in the corpus were analyzed in relation to quantity, structure, types (FUZER et al., 2017), foci (MARCUZZO and RADÜNZ, 2019) and strata of language mobilized (HENDGES, 2005; MOTTA-ROTH, 2008a; RADÜNZ, 2020). The results point out that the UFN online English proficiency course is embedded in a discourse community that encompasses many processes and several people capable of teaching the knowledge about shared goals and purposes of the course to new members. Moreover, the course presents source texts that, for the most part, instantiate genres of the academic and journalistic spheres, being the abstract and the science popularization news the most recurrent ones. The questions of the course activities are mainly of the "correct alternative" type (49%) and focus mainly on textual evidence (31%), although some questions also focus on more abstract aspects of language, such as genre and ideology. Also, the course mobilizes different strata of language in its questions, emphasizing the Semantics and Pragmatics strata (60%). Finally, we can say that the UFN testing process demands from the examinees the ability to read and understand texts based on questions that involve both concrete and abstract aspects of the language. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Curso online de proficiência | por |
dc.subject | Universidade Franciscana | por |
dc.subject | Testagem | por |
dc.subject | Análise crítica de gênero | por |
dc.subject | Online proficiency course | eng |
dc.subject | Testing | eng |
dc.subject | Critical genre analysis | eng |
dc.title | O curso online de proficiência em língua inglesa da Universidade Franciscana (UFN): um estudo à luz da análise crítica de gênero | por |
dc.title.alternative | The Universidade Franciscana’s online english language proficiency course: a study in the light of the critical genre analysis | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | A Universidade Franciscana (UFN) é uma instituição de ensino superior privada em Santa Maria (RS) que oferece testagem de proficiência em língua inglesa a seus alunos e à comunidade acadêmica em geral há mais de 15 anos. Devido ao distanciamento social causado pela pandemia de COVID-19 em 2020, o processo de testagem foi remodelado no formato de um curso online que possui duas semanas e meia de duração e diferentes atividades como instrumentos avaliativos. Por ser um formato de testagem relativamente novo na instituição, ainda não foram conduzidos estudos sobre esse curso online de proficiência. Nesse sentido, o presente trabalho tem por objetivo analisar o curso online de proficiência em inglês da UFN a partir de seus elementos contextuais e textuais à luz dos pressupostos teóricos da Análise Crítica de Gênero (ACG) (MOTTA-ROTH, 2006; 2008a; 2008b) a fim de identificar as características dessa prática social e os conhecimentos linguísticos exigidos dos examinandos para a obtenção da certificação. Primeiramente, a comunidade discursiva (SWALES, 1990) do curso foi descrita e os processos relacionados com essa prática discursiva (FAIRCLOUGH, 1989; 1995; 2010) foram identificados e descritos. Em seguida, os textos-base foram identificados e descritos em relação ao gênero e à autenticidade; por fim, as questões que compõem os testes aplicados nos nove cursos online do corpus foram analisadas em relação à quantidade, à estrutura, aos tipos (FUZER et al., 2017), aos enfoques (MARCUZZO e RADÜNZ, 2019) e aos estratos da linguagem mobilizados (HENDGES, 2005; MOTTA-ROTH, 2008a; RADÜNZ, 2020). Os resultados apontam que o curso online de proficiência em inglês da UFN está inserido em uma comunidade discursiva que abrange muitos processos e diversas pessoas capazes de ensinar a novos membros o conhecimento sobre objetivos partilhados e propósitos do curso. Além disso, o curso apresenta textos-base que, em sua maioria, instanciam gêneros da esfera acadêmica e jornalística, sendo o abstract e a notícia de popularização da ciência os mais recorrentes. As questões que compõem as atividades do curso são principalmente do tipo “afirmativa correta” (49%) e possuem o enfoque evidência textual (31%) como o mais recorrente, embora algumas questões também enfoquem aspectos mais abstratos da língua, como gênero e ideologia. Também, o curso mobiliza diferentes estratos da linguagem em suas questões, dando ênfase ao estrato da Semântica e Pragmática (60%). Por fim, podemos afirmar que o processo de testagem da UFN exige dos examinandos a habilidade de leitura e compreensão de textos a partir de questões que envolvem aspectos ora mais concretos, ora mais abstratos da língua. | por |
dc.contributor.advisor1 | Marcuzzo, Patrícia | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/0111290356352068 | por |
dc.contributor.referee1 | Ticks, Luciane Kirchhof | |
dc.contributor.referee2 | Correa, Erick Kader Callegaro | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/8955721093868441 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Letras | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Letras | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Artes e Letras | por |