dc.contributor.advisor | Vieira, Rodrigo Padilha | |
dc.creator | Camponogara, Renata | |
dc.date.accessioned | 2023-04-12T18:47:09Z | |
dc.date.available | 2023-04-12T18:47:09Z | |
dc.date.issued | 2023-03-02 | |
dc.date.submitted | 2023 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/28662 | |
dc.description.abstract | With the expected increase of electric vehicles for the coming years, and the need for more sustainable and efficient solutions in the transportation sector, it becomes necessary to investigate, analyze and implement the technologies that involve the electric vehicle systems. One of the main systems of an electric vehicle (EV) is the electric propulsion
system, which includes the electric machine and the drive system. Also, due to the characteristics of high power density and high efficiency, permanent magnet synchronous machines (PMSM) have been one of the most distinguish machines for this application. Therefore, this final graduation paper presents an analysis of Six-Step drive techniques and speed and current controls for a BLDC machine driven by a three-phase inverter.
Chapter 1 presents a review of the history and concepts of electric vehicles and concepts and examples of drive cycles. In Chapter 2, the characteristics of PMSM machines are discussed as well as the electrical and mechanical modeling of the machine. In Chapter 3, the modeling for the implementation of the drive Six-Step and controller designs are presented. Finally, Chapter 4 presents the results achieved by implementing the proposed system in the software real-time simulation Typhoon HIL. In this study, the NEDC driving cycle is used as a reference to analyze the performance of the applied control. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Máquinas de ímas permanentes | por |
dc.subject | six-step | por |
dc.subject | veículos elétricos | por |
dc.subject | ciclo de condução NEDC | por |
dc.subject | simulação em tempo real | por |
dc.subject | permanent magnet synchronous machine | eng |
dc.subject | six-step | eng |
dc.subject | electric vehicles | eng |
dc.subject | driving cycle NEDC | eng |
dc.subject | real-time simulation | eng |
dc.title | Acionamento de máquina bldc atráves da estratégia six-step 120° com controle de velocidade utilizando como referência o ciclo de condução nedc | por |
dc.title.alternative | Driving a bldc machine using the six-step 120° strategy with speed control using the nedc duty cycle ss reference | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação | por |
dc.degree.local | Santa Maria, RS, Brasil. | por |
dc.degree.graduation | Engenharia Elétrica. | por |
dc.description.resumo | Com a previsão do aumento de veículos elétricos para os próximos anos, e a necessidade
de soluções mais sustentáveis e eficientes no setor de transportes torna-se necessário
o estudo, análise e implementação das tecnologias que envolvem os sistemas de veículos
elétricos. Um dos principais sistemas de um veículo elétrico (Electric Vehicle - EV) é
o sistema de propulsão elétrica, que engloba a máquina elétrica e o inversor de acionamento
e controle desta. Ainda, devido as características de alta densidade de potência
e alta eficiência, as máquinas síncronas de ímãs permanentes (PMSM) têm sido uma
das máquinas de maior destaque para esta aplicação. Assim, este trabalho de conclusão
de curso apresenta uma análise das técnicas de acionamento Six-Step e controles de
velocidade e corrente para uma máquina BLDC acionada por um inversor trifásico. No
Capítulo 1, apresenta-se uma revisão da história e conceitos de veículos elétricos e conceitos
e exemplos de ciclos de condução. No Capítulo 2, as características das máquinas
PMSM são discutidas assim como a modelagem elétrica e mecânica da máquina. No
Capítulo 3, a modelagem para a implementação do acionamento Six-Step e projetos dos
controladores são apresentados. Por fim, o Capítulo 4 apresenta os resultados encontrados
ao implementar-se o sistema proposto no software de simulação em tempo real Typhoon
HIL. Nesse trabalho, o ciclo de condução NEDC é usado como referência para análise da
performance do controle aplicado. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA ELETRICA | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Tecnologia | por |