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dc.creatorCezar, Fernando Vieira
dc.date.accessioned2023-04-24T11:46:54Z
dc.date.available2023-04-24T11:46:54Z
dc.date.issued2023-03-24
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/28787
dc.description.abstractThe concern with sustainability and sustainable development comes from a significant time horizon. The Public Administration Environmental Agenda (A3P), created in 1999, and the 2030 Agenda, created in 2015 and which presents the Sustainable Development Goals (SDGs) are examples of important tools for sustainability. This work aims to identify how A3P can incorporate SDGs. For this, a qualitative research was carried out through interviews and documentary research. Of the 24 Federal Institutions of Higher Education (IFES) that adhere to the A3P, it was decided to choose one from each region, totaling 13 IFES studied. Of these, it was possible to conduct interviews with 5 responsible for the sustainability sector at the institution, and a documentary research was carried out with 9 IFES. The documentary research analyzed institutional documents that present information about the actions that the institution develops in favor of sustainability. The interviews, in addition to identifying these actions, covered the relationship between A3P and the SDGs and the creation of a new axis for A3P. As a result, an improved A3P was proposed in connection with the SDGs and with specific actions that universities can develop in favor of sustainability. This proposal was sent to experts who gave their opinion and contributions. A framework for integrating the SDGs with A3P was also proposed. In general, it was noticed that, for sustainability to really happen in practice, institutional engagement is needed, with a sector that is especially responsible for A3P and that actions are carried out at the macro level, which encompass all areas of knowledge to cover all training, providing students and the community with a sustainable collective awareness. It is also important that institutions take ownership of the SDGs as transversal. To think and promote A3P is to think and promote sustainability. To promote sustainability is to guarantee a better world for everyone, and this work contributes towards improving the A3P, which is an agenda for sustainability in public institutions.eng
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Federal de Santa Mariapor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectSustentabilidadepor
dc.subjectAgenda Ambiental da Administração Públicapor
dc.subjectA3Ppor
dc.subjectObjetivos de Desenvolvimento Sustentávelpor
dc.subjectODSpor
dc.subjectSustainabilityeng
dc.subjectPublic Administration Environmental Agendaeng
dc.subjectSustainable Development Goalseng
dc.subjectSDGeng
dc.titleAgenda Ambiental da Administração Pública e Objetivos do Desenvolvimento Sustentável: alinhamento para uma agenda aprimoradapor
dc.title.alternativePublic Administration Environmental Agenda and Sustainable Development Objectives: alignment for an improved agendaeng
dc.typeDissertaçãopor
dc.description.resumoA preocupação com a sustentabilidade e com o desenvolvimento sustentável vem de um horizonte temporal significativo. A Agenda Ambiental da Administração Pública (A3P), criada em 1999, e a Agenda 2030, criada em 2015 e que apresenta os Objetivos de Desenvolvimento Sustentável (ODS) são exemplos de importantes ferramentas para a sustentabilidade. Este trabalho tem como objetivo identificar como a A3P pode integrar ODS. Para isso, foi realizada uma pesquisa qualitativa por meio de entrevistas e pesquisa documental. Das 24 Instituições Federais de Ensino Superior (IFES) com adesão à A3P, optou-se por escolher uma de cada região, totalizando 13 IFES estudadas. Destas, foi possível realizar entrevistas com 5 responsáveis pelo setor de sustentabilidade na instituição, e foi realizada pesquisa documental com 9 IFES. A pesquisa documental analisou documentos institucionais que apresentam informações sobre as ações que a instituição desenvolve em prol da sustentabilidade. Já as entrevistas, além de identificar essas ações, contemplaram a relação da A3P com os ODS e a criação de um novo eixo para a A3P. Como resultado, foi proposta uma A3P aprimorada com ligação com os ODS e com ações específicas que as universidades podem desenvolver em prol da sustentabilidade. Essa proposta foi enviada para especialistas que deram seu parecer e contribuições. Também foi proposto um framework de integração dos ODS com a A3P. De forma geral, percebeu-se que, para a sustentabilidade realmente acontecer na prática, é preciso engajamento institucional, com um setor que seja responsável especialmente pela A3P e que sejam realizadas ações a nível macro, que englobem todas as áreas do conhecimento para abarcar todas as formações, proporcionando aos estudantes e à comunidade uma consciência coletiva sustentável. Também é importante que as instituições se apropriem dos ODS como transversais. Pensar e promover a A3P é pensar e promover a sustentabilidade. E promover a sustentabilidade é garantir um mundo melhor para todos, e este trabalho contribui no sentido de aperfeiçoar a A3P, que é uma agenda para a sustentabilidade nas instituições públicas.por
dc.contributor.advisor1Zucatto, Luís Carlos
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/9128987043195154por
dc.contributor.referee1Grohmann, Márcia Zampieri
dc.contributor.referee2Nascimento, Luis Felipe Machado do
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/0085145424791972por
dc.publisher.countryBrasilpor
dc.publisher.departmentAdministração Públicapor
dc.publisher.initialsUFSMpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Administração Públicapor
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::ADMINISTRACAO PUBLICApor
dc.publisher.unidadeCentro de Ciências Sociais e Humanaspor


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