dc.contributor.advisor | Lanzanova, Thompson Diórdinis Metzka Lanzanova | |
dc.creator | Pivetta, Marcos Vinícius Penna | |
dc.date.accessioned | 2023-08-02T14:30:17Z | |
dc.date.available | 2023-08-02T14:30:17Z | |
dc.date.issued | 2023-07-13 | |
dc.date.submitted | 2023-07-13 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/29829 | |
dc.description.abstract | Alternative fuels drive research in internal combustion engines to reduce carbon emissions and
environmental impact caused by the mobility sector. With this aim, this study investigates the
lean operation limits of a single-cylinder internal combustion engine for spark ignition research,
using hydrogen as the fuel. The tests were conducted on a dynamometer bench at the Engine
Laboratory of the Federal University of Santa Maria, with an engine speed of 1800 rpm under
a condition of 2.5 bar indicated mean effective pressure. The influence of the air-fuel ratio on
engine operation was investigated, starting from a fully open throttle condition with sufficient
fuel injection to maintain the operating load. Four different air-fuel ratios were tested by
varying the intake pressure through throttle valve closure to achieve richer air-fuel ratios. The
established ratios were 1, 2, 3, and 4, corresponding to intake pressure values of 55, 70, 85, and
100.5 kPa. For each ratio, an ignition timing sweep was performed to find the maximum
indicated efficiency ignition advance. It was possible to operate the engine under high air
dilution conditions, with a maximum air-fuel ratio (lambda) of 4, approaching the
stoichiometric limit. The enrichment of the mixture resulted in a reduction in combustion
duration. However, load control through throttling directly impacted the operating efficiency. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.subject | hydrogen | eng |
dc.subject | spark ignition | eng |
dc.subject | air-fuel ratio | eng |
dc.subject | excess air ratio | eng |
dc.subject | internal combustion engine | eng |
dc.subject | hidrogênio | por |
dc.subject | motor de combustão interna | por |
dc.subject | ignição por centelha | por |
dc.subject | razão ar/combustível de excesso de ar | por |
dc.title | Investigação dos efeitos da razão ar-combustível na performance de um motor de ignição por centelha operando em carga parcial com hidrogênio | por |
dc.title.alternative | Investigation of the efects of the air-fuel ratio on the pefromance of a spark ignition engine operating at partial load with hydrogen | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação | por |
dc.degree.local | Santa Maria, RS, Brasil. | por |
dc.description.resumo | Os combustíveis alternativos impulsionam pesquisas em motores de combustão interna para
redução de emissões de carbono e impacto ambiental causado pelo setor da mobilidade. Com
este intuito, este trabalho investiga condições limites de operação pobre de um motor de
combustão interna monocilíndrico de pesquisas de ignição por centelha modelo Ricardo
Protheus utilizando hidrogênio como combustível. Os testes foram realizados em bancada
dinamométrica do Laboratório de Motores da Universidade Federal de Santa Maria, com
rotação de 1800 rpm em condição de carga de 2,5 bar de pressão média efetiva indicada.
Investigou-se a influência da razão ar-combustível na operação do motor começando em
condição de borboleta totalmente aberta com injeção de combustível suficiente para
manutenção da carga de operação. Testou-se quatro diferentes razões ar-combustível variando
a pressão de admissão através do fechamento da válvula borboleta para o alcance de razões arcombustíveis
mais ricas. Sendo as razões estabelecidas em 1, 2, 3, 4 que para cada razão foi
encontrado os valores pressão corresponde 55, 70, 85 e 100,5 kPa. Para cada uma das razões foi
realizada varredura de avanço de ignição para buscar o avanço de ignição de máxima eficiência
indicada. Foi possível operar o motor em condição de alta diluição por ar, com razão de excesso
de ar (lambda) máxima de 4, até o limite próximo ao estequiométrico. O enriquecimento da
mistura gerou redução da duração de combustão. Porém, o controle de carga através de
estrangulamento impactou diretamente a eficiência de operação. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA MECANICA | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Tecnologia | por |