dc.contributor.advisor | Specht, Luciano Pivoto | |
dc.creator | Trevisan, Eduardo Viera | |
dc.date.accessioned | 2023-08-15T16:26:24Z | |
dc.date.available | 2023-08-15T16:26:24Z | |
dc.date.issued | 2023-07-19 | |
dc.date.submitted | 2023 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/29925 | |
dc.description.abstract | Road transport is the main mans of transportation used in Brazil. The vehicles used in this type of transportation generate an extensive effort to which the pavement is subjected, leading to surface defects that are noticeable to the naked eye, in the traditional method called topographic profiling. The implementation of Unmanned Aerial Vehicles (UAVs) technology, popularly called drones, has proven to be a useful technology that provides comfort, agility and safety to operators in a form of remote measurement. This work aims to analyze and compare the results obtained by traditional and UAV methods for measuring asphalt pavement defects, from the perspective of three Standards: DNIT 006/2003 - PRO, DNIT 007/2003 - PRO and DNIT 433/2021 - PRO, which are procedures used in Brazil for measurement. An approach is made to the functioning of the pavement, characterizing defects and the three Standards, whose application for DNIT 007/2003 and 433/2021 is restricted to the scope of cracks and with different methods of approach. After the survey by both methods, it is concluded that the UAV reaches an average of 80% of the visualization of defects inventoried by walking, preventing the capture of pathologies with depth, such as sinkholes. In addition, DNIT 433/2021 presents higher cracking in all its applications, not linearly related to DNIT 007/2003. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | avaliação superficial | por |
dc.subject | caminhamento | por |
dc.subject | Veículo Aéreo Não Tripulado (VANT) | por |
dc.subject | área trincada | por |
dc.subject | DNIT 007/2003 – PRO | por |
dc.subject | DNIT 433/2021 – PRO | por |
dc.subject | surface assessment | eng |
dc.subject | topographic profiling | eng |
dc.subject | Unmanned Aerial Vehicle (UAV) | eng |
dc.subject | cracked area | eng |
dc.title | Avaliação de defeitos pela medição local e por veículo aéreo não tripulado (VANT) | por |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação | por |
dc.degree.local | Santa Maria, RS, Brasil | por |
dc.degree.graduation | Engenharia Civil | por |
dc.description.resumo | O modal rodoviário é o principal transporte utilizado no Brasil. Os veículos desse tipo de transporte geram um extenso esforço ao qual é submetido o pavimento, levando a defeitos superficiais que são perceptíveis a olho nu, no método tradicional chamado de caminhamento. A implementação da tecnologia de Veículos Aéreos Não Tripulados (VANTs), chamados popularmente por drones, se mostraram uma tecnologia útil que confere conforto, agilidade e segurança aos operadores em uma forma de medição remota. Este trabalho visa analisar e comparar os resultados obtidos pelos métodos tradicional e por VANT para a medição de defeitos do pavimento asfáltico, pela ótica de três Normas: DNIT 006/2003 - PRO, DNIT 007/2003 - PRO e DNIT 433/2021 - PRO, que são procedimentos utilizados no Brasil para medição. É feita uma abordagem do funcionamento do pavimento, caracterização dos defeitos e das Normas, cuja aplicação para DNIT 007/2003 e 433/2021 se restringe no âmbito de trincas e com diferentes métodos de abordagem. Após o levantamento por ambos os métodos, conclui-se que o VANT chega a uma média de 80% da visualização de defeitos inventariados pelo caminhamento, vedando-se a captação de patologias com profundidade, como afundamentos. Ademais, a DNIT 433/2021 apresenta trincamento superior em todas as suas aplicações, não relacionando-se linearmente com a DNIT 007/2003. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA CIVIL | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Tecnologia | por |