dc.contributor.advisor | Canha, Luciane Neves | |
dc.creator | Silva, Víctor Andrei Rosa da | |
dc.date.accessioned | 2023-08-17T17:13:46Z | |
dc.date.available | 2023-08-17T17:13:46Z | |
dc.date.issued | 2023-07-12 | |
dc.date.submitted | 2023 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/29967 | |
dc.description.abstract | The comparative performance analysis project between a hybrid-electric system of aeronautical propulsion and a conventional system applied to a regional aircraft is the objective of this work. It contains the motivations, given the global context of aviation; a succinct explanation of the concepts of aeronautical hybrid propulsion, as well as its state of the art in the market; a
presentation of aeronautical hybridization topologies and the parts of their systems; and finally, the main proposal that consists in the development of a comparative analysis of the use of hybrid-electric propulsion in relation to a conventional aeronautical propulsion system. The comparative results are defined through an estimate of a mission performance of the regional
commercial aircraft ATR-72-600, modeled and simulated in the open source software SUAVE in python language. The main expected result of this work is the conclusion about the technical feasibility (advantages and disadvantages) of the application of this hybridization technology
for this aircraft based on specific fuel consumption and specific range; and the maturation of knowledge in hybrid systems for further optimization analysis of the hybridization level in the aircraft. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Restrito | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Hibridização | por |
dc.subject | eletrificação | por |
dc.subject | motor elétrico | por |
dc.subject | turboélice | por |
dc.subject | aviação comercia | por |
dc.subject | Hybridization | eng |
dc.subject | electrification | eng |
dc.subject | electric motor | eng |
dc.subject | turboprop | eng |
dc.subject | commercial aviation | eng |
dc.title | Análise de performance comparativa entre as propulsões híbrido-elétrica e convencional aplicada a uma aeronave regional utilizando a plataforma suave | por |
dc.title.alternative | Comparative performance analysis between hybrid-electric and conventional propulsions applied to a regional aircraft using suave platform | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação | por |
dc.degree.local | Santa Maria, RS, Brasil. | por |
dc.description.resumo | O projeto de análise de performance comparativa entre um sistema híbrido-elétrico de
propulsão aeronáutica e um sistema convencional aplicados a uma aeronave regional é o
objetivo deste trabalho. Nele estão contidas as motivações, dado o contexto global da aviação;
uma explicação sucinta sobre os conceitos de propulsão híbrida aeronáutica, bem como seu
estado da arte no mercado; uma apresentação das topologias de hibridização aeronáutica e as
partes de seus sistemas; e finalmente a proposta principal que consiste no desenvolvimento de
uma análise comparativa do uso da propulsão híbrido-elétrica em relação a um sistema
convencional de propulsão aeronáutica. Os resultados comparativos definem-se através de uma
estimativa de performance de uma missão da aeronave comercial regional ATR-72-600,
modelada e simulada no software de código aberto SUAVE em linguagem python. O principal
resultado esperado deste trabalho é a conclusão sobre a viabilidade técnica (vantagens e
desvantagens) da aplicação desta tecnologia de hibridização para esta aeronave com base em
métricas comparativas de consumo específico de combustível e alcance específico; e a
maturação do conhecimento em sistemas híbridos para posteriores análises de otimização do
nível de hibridização na aeronave. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA ELETRICA | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Tecnologia | por |