dc.creator | Cartaxo, Lorena Brito | |
dc.date.accessioned | 2023-10-10T15:22:31Z | |
dc.date.available | 2023-10-10T15:22:31Z | |
dc.date.issued | 2023-04-14 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/30328 | |
dc.description.abstract | Teaching raciality and ethnic identity in schools has great social significance, since minority
ethnic groups are influenced by racist discourses and practices on a daily basis. Therefore, we
emphasize that democratic teaching not only embraces this racial plurality, it must also act in
the construction of a positive identity for non-whites. Based on the assumption that identities
are social constructions, this study aims to investigate how ethnic-racial relations and the
teaching of Afro-Brazilian and African history and culture – stipulated for in Federal Law No.
10.639/2003 – are addressed in an English textbook approved by the National Textbook
Program (PNLD/2021). In this sense, we aim to specifically analyze how black identity is
represented in this English language textbook produced for High School. To theoretically
support this investigation, we used the Pedagogy of Literacy (NEW LONDON GROUP,
1996; ROJO, 2012; KALANTZIS; COPE, 2020), particularly highlighting its contribution to
the teaching of Critical Racial Literacy and, for the analysis of the textbook, we considered the
Critical Genre Analysis (MOTTA-ROTH, 2008; MOTTA-ROTH; HEBERLE, 2015;
FAIRCLOUGH, 1992). In order to identify to what extent and how the textbook explores
ethnic-racial identities throughout its units, this qualitative research sought to examine how the
verbal and non-verbal texts that compose the units instantiate these identities. That is, we aim
to identify how verbal and non-verbal texts are used to teach ethnic-racial relations. Based on
this premise, we focus especially on the instance of Relations proposed by Halliday and Hasan
(1989), in order to point out the agency assumed by black identity in verbal texts and, for nonverbal texts, we adapt the Critical Visual Literacy matrix, proposed by Xavier (2019), since it
stipulates guiding questions that develop interpretive criticality. The results showed that black
racial identity occupies a relevant space in the construction of didactic units, which explore,
particularly in non-verbal texts, representations in a realistic form, displaying photographs of
real people while avoiding caricatures or childish figures, such as artificial cartoons. However,
despite the recurrent presence of black racial identity in the units, it is little problematized and
recurrently explored in harmony with other identities, building an artificial and superficial
representation of these social relations, as well as corroborating for the naturalization of the
racial democracy myth. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Livro didático | por |
dc.subject | Letramento racial crítico | por |
dc.subject | Análise crítica de gêneros | por |
dc.subject | Textbook | eng |
dc.subject | Critical racial literacy | eng |
dc.subject | Critical genre analysis | eng |
dc.title | A naturalização do mito da democracia racial em livro didático de língua inglesa do ensino médio | por |
dc.title.alternative | The naturalization of the racial democracy myth in high school english textbooks | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | O ensino de racialidade e identidade étnica nas escolas tem grande significado social, uma
vez que grupos étnicos minoritários são influenciados por discursos e práticas racistas
diariamente. Dessa forma, destacamos o ensino democrático deve não só acolher essa
pluralidade racial, como também deve agir na construção de uma identidade positiva para
não-brancos. Partindo do pressuposto de que as identidades são construções sociais, este
estudo tem como objetivo investigar como as relações étnico-raciais e o ensino de história e
da cultura afro-brasileira, africana – previstas na lei Federal nº 10.639/2003 – são abordadas
em um livro didático de língua inglesa aprovado pelo Programa Nacional do Livro Didático
(2021). Nesse sentido, buscamos investigar como a identidade racial negra é representada
nesse livro didático de língua inglesa, produzido para o Ensino Médio. Para subsidiar
teoricamente a realização dessa investigação, utilizamos a Pedagogia dos Letramentos (NEW
LONDON GROUP, 1996; ROJO, 2012; KALANTZIS; COPE, 2020), destacando
particularmente sua contribuição para o ensino do Letramento Racial Crítico e, para a análise
de livros didáticos, destacamos igualmente as contribuições da Análise Crítica de Gênero
(MOTTA-ROTH, 2008; MOTTA-ROTH; HEBERLE, 2015; FAIRCLOUGH, 1992). Para
identificarmos em que medida e como o LD explora as identidades étnico-raciais ao longo de
suas unidades, esta pesquisa qualitativa procurou examinar como os textos verbais e nãoverbais que compõem as unidades instanciam essas identidades. Isto é, buscamos identificar
como os textos verbais e não-verbais são utilizados para o ensino das relações étnico-raciais.
Partindo dessa premissa, focalizamos especialmente a instância das Relações proposta por
Halliday e Hasan (1989), procurando destacar a agência assumida pela identidade negra nos
textos verbais e, para os textos não-verbais, adaptamos a matriz do Letramento Visual
Crítico, proposta por Xavier (2019), uma vez que estipula perguntas-guias que buscam
desenvolver a criticidade interpretativa. Os resultados mostraram que a identidade racial
negra ocupa espaço relevante na construção das unidades didáticas, que exploram,
particularmente nos textos não-verbais, representações de caráter realista, na medida em que
utilizam fotografias de pessoas reais, evitando as caricaturas ou figuras infantilizadas, como
desenhos animados artificiais. Entretanto, apesar da presença recorrente da identidade racial
negra na obra, além de ser pouco problematizada, é recorrentemente explorada em harmonia
com outras identidades, construindo uma representação artificial e superficial dessas relações
sociais e corroborando para a naturalização do mito da democracia racial. | por |
dc.contributor.advisor1 | Ticks, Luciane Kirchhof | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/7272164343733019 | por |
dc.contributor.referee1 | Xavier, João Paulo | |
dc.contributor.referee2 | Nascimento, Roséli | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/3988119474761987 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Letras | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Letras | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Artes e Letras | por |