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dc.creatorTownsend, Thomás Dalcol
dc.date.accessioned2023-10-17T13:07:30Z
dc.date.available2023-10-17T13:07:30Z
dc.date.issued2023-07-24
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/30362
dc.description.abstractThis research proposes the thematization of audiovisual production in documentary as a contributing element to endogenous development through heritage education. In this sense, the proposal aligns with discussions in the field of Cultural Studies, grounded in essential concepts such as identity, culture, hegemony, and language. As it is linked to a Professionalizing Graduate Program in Cultural Heritage, History and Cultural Heritage Research Line, the general objective is to produce a documentary audiovisual work that seeks to present and valorize the mining identity of the Camaquã Mines geosite, through heritage education. The mentioned field is one of the geosites of the Caçapava Geopark, and its community originated with a strong connection to mining activities, marked by the memory of the golden period of copper exploration in its territory. The central theme of the film should be guided by cultural issues related to the field of study, with the audiovisual product serving as an articulating element between theoretical studies and the practice of representation through the combination of sound and image. The problem guiding this research can be summarized in the following statement: "How can the production of an audiovisual documentary contribute to endogenous development through heritage education?" Thus, based on the research findings, it was possible to relate theoretical cultural and identity concepts to audiovisual production applied to documentary production. This movement of creating a dialogue between academic studies and audiovisual production is seen as a potential enhancer of representations and meaning creation, particularly from a critical perspective grounded in the methodology discussed by Cultural Studies.eng
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Federal de Santa Mariapor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectPatrimônio culturalpor
dc.subjectIdentidade mineirapor
dc.subjectAudiovisualpor
dc.subjectDocumentáriopor
dc.subjectGeoparquepor
dc.subjectCultural heritageeng
dc.subjectMining identityeng
dc.subjectAudiovisualeng
dc.subjectDocumentaryeng
dc.subjectGeoparkeng
dc.title“O sopro da mina”: o documentário como estímulo ao desenvolvimento e à educação patrimonial no geoparque Caçapavapor
dc.title.alternative“The breath of the mine”: the documentary as a stimulus for development and heritage education in the geoparque Caçapavaeng
dc.typeDissertaçãopor
dc.description.resumoA presente pesquisa propõe a tematização da produção audiovisual em documentário como elemento contribuinte ao desenvolvimento endógeno, pela via da educação patrimonial. Nesse sentido, a proposta se alinha a discussões no campo dos Estudos Culturais, alicerçada em conceitos essenciais como identidade, cultura, hegemonia e linguagem. Por estar vinculado a um Programa de Pós-Graduação em Patrimônio Cultural, Linha de Pesquisa História e Patrimônio Cultural, com foco profissionalizante, o objetivo geral é o de produzir uma obra audiovisual documental que busque apresentar e valorizar a identidade mineira do geossítio das Minas do Camaquã, pela via da educação patrimonial. O campo citado é um dos geossítios do Caçapava Geoparque Mundial da UNESCO, sendo sua comunidade originada com forte relação com a atividade mineira, marcada pela memória do período áureo da exploração de metais em seu território. O tema central do filme deve ser orientado por questões culturais do campo a ser estudado, sendo o produto audiovisual elemento articulador entre os estudos teóricos e a prática de representação, por meio da articulação entre som e imagem. O problema que norteia esta pesquisa pode ser sintetizado no seguinte enunciado: “Como a produção de um documentário audiovisual pode contribuir ao desenvolvimento endógeno pela via da educação patrimonial”? Dessa forma, a partir do resultado da pesquisa, foi possível relacionar conceitos teóricos culturais e identitários com o fazer audiovisual, aplicado para a produção de documentário. Tal movimento de criar um diálogo entre produção acadêmica e produção audiovisual é visto como um possível potencializador de representações e criação de sentidos, principalmente a partir de uma visão crítica, fundamentada pela metodologia discutida pelos Estudos Culturais.por
dc.contributor.advisor1Lisbôa Filho, Flavi Ferreira
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/9962424591141586por
dc.contributor.referee1Borba, Andre Weissheimer de
dc.contributor.referee2Mombelli, Neli Fabiane
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/9597303173393271por
dc.publisher.countryBrasilpor
dc.publisher.departmentHistóriapor
dc.publisher.initialsUFSMpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Patrimônio Culturalpor
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIApor
dc.publisher.unidadeCentro de Ciências Sociais e Humanaspor


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