dc.creator | Rosa, Gabriel Claro da | |
dc.date.accessioned | 2023-10-26T18:16:35Z | |
dc.date.available | 2023-10-26T18:16:35Z | |
dc.date.issued | 2023-08-31 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/30391 | |
dc.description.abstract | The concern with the quality of education offered in schools is an issue that
permeates the most diverse families, those who are presented with the possibility
of choosing one or another educational institution, end up seeing in the results of
the Enem (National High School Examination) and Entrance exams are an item to
be strongly considered when making a decision; thus, Military Colleges attract
attention. However, linking the choice of countless families for Military Colleges
solely to the results of their students in the Enem is to reduce the discussion about
the schooling process and, subsequently, the entry of young people into Higher
Education. The study is based on the theoretical assumptions of sociologist Pierre
Bourdieu, which allowed us to see a generational investment in the schooling
process, showing here on the part of families a strategic calculation that makes them
see in the Military College an objective possibility of social change based on
acquisition of school capital. Through questionnaires and interviews carried out with
fathers, mothers or family members responsible for young people studying in Military
Schools, we sought to understand the trajectory and perception about public
education on the part of families in Rio Grande do Sul who opted for military schools
to educate their children and daughters and the motivators for such a choice. The
study demonstrated similarities in origin, academic and professional trajectory of the
study participants, as well as showing that the choice of a military education
institution is based, among other factors, on the disqualification of regular public
education and the social class of the participants in the search. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Colégio militar | por |
dc.subject | Capital cultural | por |
dc.subject | Trajetória familiar | por |
dc.subject | Educação | por |
dc.subject | Military school | eng |
dc.subject | Cultural capital | por |
dc.subject | Family trajectory | eng |
dc.subject | Educacion | eng |
dc.title | Efeito da herança: trajetórias familiares e o investimento em colégios militares | por |
dc.title.alternative | Effect of inheritance: family trajectories and investment in military schools | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | A preocupação com a qualidade do ensino ofertado nas escolas é uma questão
que perpassa as mais diversas famílias, aquelas a quem se apresenta a
possibilidade da escolha por uma ou outra instituição de ensino, acabam vendo nos
resultados do Enem (Exame Nacional do Ensino Médio) e Vestibular um item a ser
fortemente considerado para sua tomada de decisão; assim, os Colégios Militares
atraem a atenção. Todavia, atrelar a escolha de inúmeras famílias por Colégios
Militares tão somente ao resultado de seus alunos no Enem é tornar menor a
discussão acerca do processo de escolarização e, posteriormente, o ingresso de
jovens no Ensino Superior. O estudo tem por base os pressupostos teóricos do
sociólogo Pierre Bourdieu, que nos permitiu ver no processo de escolarização um
investimento geracional, se mostrando aqui por parte das famílias um cálculo
estratégico que as faz enxergar no Colégio Militar uma possibilidade objetiva de
mudança social a partir da aquisição de capital escolar. Mediante questionários e
entrevistas realizados com pais, mães ou familiares responsáveis pelos jovens que
estudam em Colégios Militares, buscamos compreender a trajetória e percepção
acerca da educação pública por parte de famílias do Rio Grande do Sul que
optaram por escolas militares para a escolarização de filhos e filhas e os
motivadores para tal escolha. O estudo demonstrou semelhanças de origem,
trajetória acadêmica e profissional dos participantes do estudo, bem como,
evidenciou que a escolha de uma instituição de ensino militar possui como base, dentre outros fatores, a desqualificação da educação pública regular e a classe
social dos participantes da pesquisa. | por |
dc.contributor.advisor1 | Sandalowski, Mari Cleise | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/8863977290030642 | por |
dc.contributor.referee1 | Silva , Rodrigo Manuel Dias da | |
dc.contributor.referee2 | Soares , Rosana | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/4448563164193734 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Sociologia | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Ciências Sociais e Humanas | por |