dc.creator | Ribas, Gabriela Bastos | |
dc.date.accessioned | 2023-11-27T17:46:47Z | |
dc.date.available | 2023-11-27T17:46:47Z | |
dc.date.issued | 2023-09-01 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/30719 | |
dc.description.abstract | Changes in the Brazilian labor market arising from the productive restructuring
process significantly marked the beginning of flexible accumulation, generating
implications for the “class that lives from work”, and even more so for the lives of
Brazilian working women. With the Covid-19 pandemic, the labor scenario also
suffers different implications, such as, mainly, the increase in unemployment. In the
city of Santa Maria, in Rio Grande do Sul, in the first months of the pandemic there
were around 10,000 layoffs, 4,000 of which in just 30 days. One of the alternatives
found by workers was self-employed, self-managed, and informal work, which
currently corresponds to about 39.6% of the employed Brazilian population, a
category in which 70% are women, and it is in this scenario that entrepreneurship
spreads as an alternative. In this sense, the following research aims to understand
how the search for informal work took place, what are its implications, and the
relationship between entrepreneurship and empowerment, based on reports from
female marketers at Feito por Mulheres, a collective organization in the form of a
street market, which emerged in the context of a pandemic in the city of Santa Maria,
with a proposal to generate income only for women. This research also addresses
the dynamics of micro-resistance in the face of the work crisis and the perception of
marketers about the informal and formal modality in Brazil, in addition to
problematizing the limits of self-employment, the influence of family history, and the
construction of identity entrepreneurs. For the construction of this research, a Marxist
theoretical framework was used, as well as readings of the sociology of work, and, in
large part, the contributions of materialist and classist feminism. The chosen
methodology is qualitative, using semi-structured interviews, socioeconomic
questionnaires, and participant observation in some editions of the street market. | eng |
dc.description.sponsorship | Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES | por |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Autoempreendedorismo | por |
dc.subject | Informalidade | por |
dc.subject | Feminização do trabalho | por |
dc.subject | Gênero | por |
dc.subject | Pandemia | por |
dc.subject | Self-entrepreneurship | eng |
dc.subject | Informality | eng |
dc.subject | Feminization of work | eng |
dc.subject | Gender | eng |
dc.subject | Pandemic | eng |
dc.title | Autoempreendedorismo, empoderamento e precariedade: mulheres feirantes e as possibilidades de geração e manutenção de renda frente à crise da pandemia da covid-19 | por |
dc.title.alternative | Self-entrepreneurship, empowerment, and precariousness: women street market sellers and the possibilities of income generation and maintenance faced with the covid-19 pandemic crisis | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | As modificações no mercado de trabalho brasileiro advindas do processo de
reestruturação produtiva marcaram significativamente o início da acumulação
flexível, gerando implicações para a “classe-que-vive-do-trabalho”, e ainda mais para
a vida das mulheres trabalhadoras brasileiras. Com a pandemia da Covid-19 o
cenário trabalhista também sofre diferentes implicações, como, principalmente, o
aumento do desemprego. Na cidade de Santa Maria, no Rio Grande do Sul, logo nos
primeiros meses de pandemia houve cerca de 10 mil demissões, sendo 4 mil em
apenas 30 dias. Uma das alternativas encontradas pelos trabalhadores foi o trabalho
por conta própria, autogerenciado e informal, que, atualmente corresponde a cerca
de 39,6% da população brasileira ocupada, categoria em que 70% são mulheres, e é
nesse cenário que o empreendedorismo se propaga como alternativa. Nesse
sentido, a seguinte pesquisa visa compreender de que maneira se deu a busca pelo
trabalho informal, quais as suas implicações e a relação entre empreendedorismo e
empoderamento, a partir de relatos de mulheres feirantes do Feito por Mulheres,
uma organização coletiva em formato de feira, que surgiu no cenário de pandemia
na cidade de Santa Maria, sendo uma proposta de geração de renda somente para
mulheres. Essa pesquisa também aborda as dinâmicas de micro resistência frente à
crise do trabalho e a percepção das feirantes sobre a modalidade informal e formal
no Brasil, além de problematizar sobre os limites do trabalho por conta própria, a
influência da trajetória familiar e a construção da identidade empreendedora. Para a
construção dessa pesquisa foi utilizado um referencial teórico marxista, bem como
leituras da sociologia do trabalho, e, em grande parte, as contribuições do feminismo
materialista e classista. A metodologia escolhida é a qualitativa, com utilização de
entrevistas semi-estruturadas, questionário socioeconômico e observação
participante em algumas edições da feira. | por |
dc.contributor.advisor1 | Picolotto, Everton Lazzaretti | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/5536778224404595 | por |
dc.contributor.referee1 | Busso, Marina | |
dc.contributor.referee2 | Nascimento, Janaína Xavier do | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/9028599198922762 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Sociologia | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Ciências Sociais e Humanas | por |