dc.contributor.advisor | Bernardon, Daniel Pinheiro | |
dc.creator | Wilke, Davi Pavezi | |
dc.date.accessioned | 2024-01-22T11:53:52Z | |
dc.date.available | 2024-01-22T11:53:52Z | |
dc.date.issued | 2023-11-16 | |
dc.date.submitted | 2023 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/31192 | |
dc.description.abstract | The increasing adoption of electric vehicles (EVs) as a sustainable transportation alternative
has driven the need for recharging infrastructure capable of meeting the expanding demand.
However, the significant rise in the number of EVs brings challenges to electric energy
management and network stability. In this context, this work aims to analyze the impact of EV
charging on the grid. Through the analysis of EV load profiles, fluctuations in demand and load
concentration will be investigated. We will identify penetration percentages in the network that
can lead to overloads in distribution lines and excessive voltage drops. To achieve these goals,
a methodology was used of selecting consumer units with EVs for the simulation analysis of
EV charging in the OpenDSS software, supported by Python programming. The results
obtained will allow us to identify critical demand charging patterns and propose appropriate
energy management strategies. It is expected that this study will contribute to advancing
knowledge in the field of energy management at EV charging stations, providing relevant
information for energy utilities, industry companies, and researchers interested in the efficient
and sustainable integration of EVs into the electrical grid. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Veículos elétricos | por |
dc.subject | openDSS | por |
dc.subject | python | por |
dc.subject | gerenciamento de energia | por |
dc.subject | electric vehicles | eng |
dc.subject | openDSS | eng |
dc.subject | python | eng |
dc.subject | energy management | eng |
dc.title | Análise do impacto do carregamento de veículos elétricos na rede elétrica | por |
dc.title.alternative | Analysis of electric vehicle charging impact on the electrical grid | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação | por |
dc.degree.local | Santa Maria, RS, Brasil. | por |
dc.degree.graduation | Engenharia Elétrica. | por |
dc.description.resumo | A crescente adoção de Veículos Elétricos (VE) como alternativa de transporte sustentável tem
impulsionado a necessidade de infraestruturas de recarga capazes de atender à demanda em
expansão. No entanto, o aumento significativo no número de VE traz consigo desafios no
gerenciamento de energia elétrica e na estabilidade da rede. Diante desse contexto, este trabalho
tem como objetivo analisar o impacto do carregamento de VE na rede. Através da análise dos
perfis de carga dos VE, serão investigadas as flutuações de demanda e a concentração de carga.
Serão identificados os percentuais de penetração na rede que podem gerar sobrecargas nas
linhas de distribuição e quedas de tensão excessivas. Para alcançar esses objetivos, utiliza-se
uma metodologia de seleção de unidades consumidoras com VE para análise da simulação do
carregamento de VE no software OpenDSS, com suporte de programação em python. Os
resultados obtidos permitiram identificar os padrões de carregamentos críticos de demanda e
propor adequadas estratégias de gerenciamento de energia. Espera-se que este estudo contribua
para o avanço do conhecimento no campo do gerenciamento de energia em estações de recarga
de VE, fornecendo informações relevantes para concessionárias de energia, empresas do setor
e pesquisadores interessados pela integração eficiente e sustentável dos VE na rede elétrica. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA ELETRICA | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Tecnologia | por |