dc.contributor.advisor | Lampert, Sérgio Renato | |
dc.creator | Krentkowski, Nataly Pozzer Aloy | |
dc.date.accessioned | 2024-02-02T14:50:01Z | |
dc.date.available | 2024-02-02T14:50:01Z | |
dc.date.issued | 2023-12-11 | |
dc.date.submitted | 2023-12-11 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/31364 | |
dc.description | Trabalho de conclusão de curso (graduação) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Ciências Sociais e Humanas, Curso de Arquivologia, RS, 2023. | por |
dc.description.abstract | In the context of digital transformation, the Ministry of Education has mandated that Higher Education Institutions (HEIs) must transition their academic collections to digital format and cease the production of new documents in physical form. Consequently, the overarching objective of this research is to analyze the implementation of digital academic collections in HEIs in Santa Maria, RS, in accordance with Ministry of Education Ordinance No. 360/2022 and related legislation. The study is justified by the imperative to comprehend that the principles of Archivology are essential elements to consider for implementation, impacting both processes and documents. Methodologically, the research is characterized as basic, exploratory, and descriptive. It involves a qualitative-quantitative survey of Brazilian legislation related to academic collections. Data were collected through a questionnaire administered to HEIs in the municipality, subsequently analyzed and compared to understand the implementation of digital academic collections. The findings indicate that HEIs are still adapting to the requirements established by legislation, with the majority having implemented over 85% of the specified requisites. From an archival perspective, the study underscores the importance of having archivist professionals within the institutional workforce, contributing to the digital transformation processes of academic collections. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Arquivologia | por |
dc.subject | Transformação digital | por |
dc.subject | Acervo acadêmico | por |
dc.subject | Instituição de Ensino Superior | por |
dc.subject | Archival science | eng |
dc.subject | Digital transformation | eng |
dc.subject | Academic collection | eng |
dc.subject | Institution of Higher Education | eng |
dc.title | Perpectivas arquivíticas acerca da transformação digital nos acervos acadêmicos das instituições de ensino superior do município de Santa Maria, RS | por |
dc.title.alternative | Archival perspectives on the digital transformation in the academic collections of higher education institutions in the municipality of Santa Maria, RS | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação | por |
dc.degree.local | Santa Maria, RS, Brasil. | por |
dc.degree.graduation | Arquivologia | por |
dc.description.resumo | Na perspectiva de transformação digital, o Ministério da Educação estabeleceu que as Instituições de Ensino Superior (IES) devem converter seu acervo acadêmico para o meio digital e não mais produzir novos documentos em suporte físico. Dessa forma, a pesquisa tem como objetivo geral analisar a implementação dos acervos acadêmicos em meio digital das IES de Santa Maria, RS, em conformidade com a Portaria nº 360/2022 do MEC e legislação correlata. O trabalho justifica-se, pela necessidade da compreensão que os preceitos da Arquivologia são elementos que devem ser levados em conta para implementação que impacta tanto nos processos, como nos documentos. Dentre os aspectos metodológicos, a pesquisa foi considerada como básica, exploratória e descritiva, através de um levantamento da legislação brasileira sobre acervo acadêmico, quali-quantitativa, onde os dados foram coletados através de um questionário aplicado às IES do município, analisados e comparados para compreensão da implementação do acervo acadêmico digital. O estudo constatou que as IES ainda estão adequando-se aos requisitos estabelecidos pela legislação, onde a maioria das IES já atingiram mais de 85% dos requisitos implementados e que, diante de uma perspectiva arquivística, ficou constatada a importância de possuir profissionais arquivistas nos quadros funcionais das instituições que contribuem nos processos de transformação digital dos acervos acadêmicos. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::ARQUEOLOGIA::ARQUEOLOGIA HISTORICA | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Ciências Sociais e Humanas | por |