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dc.creatorSouza, Fabricio de
dc.date.accessioned2024-06-12T14:20:02Z
dc.date.available2024-06-12T14:20:02Z
dc.date.issued2024-04-12
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/32024
dc.description.abstractReflecting on cultural heritage and design brings us closer to a common characteristic of these areas: identities. In this study, the inventory of graphic assets is related to the visual identities of the industry in Ijuí/RS, a city located in the northwest of Rio Grande do Sul, which throughout the 20th century faced the expansion of commerce and factory production, occurring at a time when there was already a regional and national consumer market. These industries needed to be identified due to market needs, leading each sector to gain an identity according to what was offered to its public. The consultation takes place in the documentary collection safeguarded by the Museu Antropológico Diretor Pestana, part of the Ijuí Collection, which maintains records of part of this visual memory in materials corresponding to the city's economy. From the delimited temporal cut and the identification of where to locate such records, a methodology was established to assist in the construction of an inventory form to develop analyses related to the visual identities of the industry in Ijuí, enabling the construction of a catalog that will gather information on this investigated theme. The methodology identified as "Research in History of Design from Printed Materials Collections" aided in discussions and reflections related to the recognition and valorization of local graphic heritage, presenting them as artifacts that reflect the identities of the time and place in which they were produced. The catalog, which gathers information and presents the research results materialized through the Graduate Program in Cultural Heritage (UFSM), in the Research Line of History and Cultural Heritage, highlights the concentration of analyses regarding the visual identities of the eleven industries of Ijuí/RS from the 20th century, duly identified based on conceptual classifications of brands, referencing their history and emphasizing their connection with the local production context.eng
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Federal de Santa Mariapor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectPatrimônio culturalpor
dc.subjectPatrimônio gráficopor
dc.subjectInventáriopor
dc.subjectIdentidade visualpor
dc.subjectCultural heritageeng
dc.subjectGraphic heritageeng
dc.subjectInventoryeng
dc.subjectVisual identityeng
dc.titleO patrimônio cultural e gráfico: inventário de identidades visuais da indústria de Ijuí/RS do século XXpor
dc.title.alternativeCultural and graphic heritage: inventory of visual identities of the industry in Ijuí/RS in the 20th centuryeng
dc.typeDissertaçãopor
dc.description.resumoRefletir sobre o patrimônio cultural e o design nos aproxima de uma característica comum dessas áreas: as identidades. Neste estudo, o inventário dos bens gráficos relaciona-se com as identidades visuais da indústria de Ijuí/RS, cidade localizada no noroeste do Rio Grande do Sul, que ao longo do século XX se deparou com a expansão do comércio e a produção fabril, o que ocorreu em um momento em que já existia um mercado consumidor regional e nacional. Tais indústrias precisavam ser identificadas por necessidades mercadológicas, fazendo com que cada setor ganhasse uma identidade de acordo com aquilo que era oferecido ao seu público. A consulta ocorre no acervo documental salvaguardado pelo Museu Antropológico Diretor Pestana, presente na Coleção Ijuí, o qual mantém os registros de parte dessa memória visual em materiais correspondentes à economia da cidade. A partir do recorte temporal delimitado e da identificação de onde localizar tais registros, foi estabelecida uma metodologia que auxiliasse na construção de ficha de inventário para desenvolver análises referentes às identidades visuais da indústria de Ijuí, possibilitando a construção de um catálogo que reunirá as informações sobre essa temática investigada. A metodologia identificada como "Pesquisa em História do Design a partir de Acervos de Materiais Impressos" auxiliou nas discussões e reflexões relacionadas ao reconhecimento e à valorização do patrimônio gráfico local, apresentando-os como artefatos que refletem as identidades da época e do local em que foram produzidos. O catálogo, que reúne informações e apresenta o resultado da pesquisa materializada por meio do Programa de Pós-Graduação em Patrimônio Cultural (UFSM), na Linha de Pesquisa História e Patrimônio Cultural, evidencia a concentração das análises referente às identidades visuais das onze indústrias de Ijuí/RS do século XX devidamente identificadas a partir das classificações conceituais de marcas, referenciando o seu histórico e ressaltando a sua ligação com o contexto de produção local.por
dc.contributor.advisor1Borin, Marta Rosa
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5887358764231724por
dc.contributor.referee1Pons, Mônia Elisa Dias
dc.contributor.referee2Linden, Júlio Carlos de Souza van der
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/0365062235793144por
dc.publisher.countryBrasilpor
dc.publisher.departmentHistóriapor
dc.publisher.initialsUFSMpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Patrimônio Culturalpor
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIApor
dc.publisher.unidadeCentro de Ciências Sociais e Humanaspor


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