dc.contributor.advisor | Ruiz Padillo, Alejandro | |
dc.creator | Pozzobon, Oldair José | |
dc.date.accessioned | 2024-07-16T15:54:18Z | |
dc.date.available | 2024-07-16T15:54:18Z | |
dc.date.issued | 2024-06-27 | |
dc.date.submitted | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/32334 | |
dc.description.abstract | Spatial accessibility is an essential feature to ensure universal mobility in pedestrian spaces, considering that, at some point, everyone becomes a pedestrian. However, obstacles are often observed in the infrastructure of sidewalks, crosswalks, and other elements of the urban environment, which can represent significant limitations and impediments to people's mobility, especially for users with mobility restrictions, such as people with physical disabilities. The University Hospital of Santa Maria (Hospital Universitário de Santa Maria - HUSM) is a health reference for more than 44 municipalities in the central region of Rio Grande do Sul. In this context, understanding the conditions of the infrastructure for access to HUSM, both for users who travel on foot and for those who arrive by public transportation and individual motorized transport, is essential to promote actions to ensure that people with disabilities and the general community can use this infrastructure safely, comfortably, and on equal terms. Thus, this study aims to evaluate accessibility in the context of the three previously mentioned modes of transportation, with a specific focus on individuals with physical disabilities or reduced mobility. The study sought to elucidate the target audience's perception through the application of a public opinion questionnaire, aiming to understand the infrastructure characteristics that may represent obstacles to users' movement in general. Additionally, a detailed on-site analysis was conducted, based on theoretical foundations and the accessibility standard NBR 9050-2020. For this, an evaluation checklist was used to verify infrastructure characteristics concerning accessibility for users, considering the three mentioned modes of transport, on previously defined routes. According to the results obtained from the perception questionnaire, there was a negative perception among people with disabilities who use the infrastructure, highlighting problems and obstacles to accessibility at this location. The evaluation checklist allowed the identification of critical points that compromise accessibility, such as irregularities at bus stops, inadequacies in parking spaces for individual motorized transport, and defects at specific points on sidewalks and access to the building. The combined analysis of the results of the two methodologies made it possible to observe the infrastructure characteristics that create common obstacles to movement. Finally, improvements of the location were proposed, as well as discussion and reflection on this topic were encouraged. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | acessibilidade | por |
dc.subject | mobilidade | por |
dc.subject | caminhabilidade | por |
dc.subject | PcD | por |
dc.subject | accessibility | eng |
dc.subject | mobility | eng |
dc.subject | walkability | eng |
dc.subject | PwD | eng |
dc.title | As barreiras de acessibilidade espacial no entorno do Hospital Universitário de Santa Maria-RS | por |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação | por |
dc.degree.local | Santa Maria, RS, Brasil. | por |
dc.degree.graduation | Engenharia Civil | por |
dc.description.resumo | A acessibilidade espacial constitui uma característica essencial para assegurar a
mobilidade universal em espaços destinados a pedestres, considerando se que, em
algum momento, todos os indivíduos se tornam pedestres. No entanto, observa se
frequentemente a presença de obstáculos na infraestrutura das calçadas, faixas de
travessia e demais elementos do ambiente urbano que podem representar limitações
e impedimentos significativos à mobilidade das pessoas , sobre tudo para os usuários
com restrições de mobili dade, como pessoas com deficiência física O H ospital
U niversi tário de Santa Maria ( é uma referência em saúde para mais de 44
municípios da região central do Rio Grande do Sul . Nesse contexto, compreender as
condições da infraestrutura para acesso a o HUSM , tanto para os usuários que se
deslocam a pé como para aqueles que chegam por meio d o transporte coletivo e do
transporte motorizado individual é imprescindível para promover ações de m odo a
garantir que pessoas com de ficiência e comunidade em geral possam utilizar essa
infraestrutura de maneira segura, confortável e em condições de igualdade. Assim
este trabalho tem como objetivo a avaliação da acessibilidade no contexto dos três
modos de transporte previamente mencionados, com enfoque específico em
indivíduos com deficiência físic o motora ou mobilidade reduzida. O estudo buscou
elucidar a percepção do público alvo por meio da aplicação de um questionário de
opinião da população , visando compreender as características da infraestrutura que
podem re presentar obstáculos à locomoção do usuário de maneira geral.
Adicionalmente, realizou se uma análise minuciosa in loco , fundamentada no
embasamento teórico e na norma de acessibilidade NBR 9050 2020 mediante a
utilização de um checklist de avaliação de modo a verificar característica s da
infraestrutura em relação à a cessibilidade para os usuários que acessam pelos três
modos de transportes mencionados em trajetos previamente definidos. Conforme os
resultados obtidos no questionário de percepção, evidenciou se uma percepção
negativa das pessoas com deficiência que utilizam a infraestrutura, destacando
problemas e obstáculos à acessibilidade neste local. O checklist de avaliação
possibili tou a identificação de pontos críticos que comprometem a acessibilidade, tais
como irregularidade nas paradas de ônibus inadequações nos espaços de
estacionamentos destinado ao transporte motorizado individual e defeitos em pontos
específicos das calçadas e acesso s à edificação . A análise conjunta dos resultados
das duas metodologias possibilitou observar as características da infraestrutura que
geram obstáculos comuns a locomoção para , dessa forma, propo r melhorias no local ,
assim como incentivar a discussão e reflexão sobre essa temática | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA CIVIL | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Tecnologia | por |