dc.contributor.advisor | Bolzan, Geovana de Paula | |
dc.creator | Moura, Letícia Vianna de | |
dc.creator | Spagnolo, Natalia Borsatti | |
dc.date.accessioned | 2024-08-15T11:31:33Z | |
dc.date.available | 2024-08-15T11:31:33Z | |
dc.date.issued | 2023-07-13 | |
dc.date.submitted | 2023 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/32767 | |
dc.description | Artigo (graduação) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Ciências da Saúde, Curso de Fonoaudiologia, RS, 2023. | por |
dc.description.abstract | Introduction: Breastfeeding, in addition to the numerous known benefits, also
contributes to the development of the structures that make up the stomatognathic
system and the functions of breathing, swallowing, chewing and speech, as well
as to the food introduction process. Purpose: To understand the training and
practice of speech therapists who work in primary and secondary care in the
Unified Health System (SUS) with breastfeeding and food introduction. Methods:
Cross-sectional and descriptive study, using a quantitative approach. The target
population were speech therapists from the municipalities covered by the 4th and
10th Regional Health Coordinations of Rio Grande do Sul, comprising 49
professionals. 13 speeches therapists participated in the study. The research was
carried out through the analysis of data obtained from the application of an online
questionnaire available on the Google Forms platform. Results: Although the
participating speech therapists work in the area of Orofacial Motricity and
Dysphagia, their performance in breastfeeding and in the introduction of
complementary feeding is low and occurs in a uniprofessional way, most of the time
in cases of breastfeeding and in the introduction of food. Conclusion: There are
gaps in training and limited performance in breastfeeding and food introduction by
primary and secondary care speech therapists of the SUS in the central-west
region of Rio Grande do Sul. The need for continuing education for professionals
within the scope of the SUS was identified as a fundamental strategy for promoting
and protecting health. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Aleitamento materno | por |
dc.subject | Alimentação complementar | por |
dc.subject | Lactente | por |
dc.subject | Conhecimento | por |
dc.subject | Atitudes e práticas em saúde | por |
dc.subject | Fonoaudiologia | por |
dc.subject | Breast feeding | eng |
dc.subject | Infant nutritional physiological phenomena | eng |
dc.subject | Infant | eng |
dc.subject | Health knowledge | eng |
dc.subject | Attitudes and practice | eng |
dc.subject | Speech, language and hearing sciences | eng |
dc.title | Conhecimento e atuação de fonoaudiólogos em aleitamento materno e introdução da alimentação complementar | por |
dc.title.alternative | Knowledge and performance of speech therapists in breastfeeding and introduction of complementary food | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação | por |
dc.degree.local | Santa Maria, RS, Brasil | por |
dc.degree.graduation | Fonoaudiologia | por |
dc.description.resumo | Introdução: O aleitamento materno, além dos inúmeros benefícios conhecidos
ele também contribui para desenvolvimento das estruturas que compõem o
sistema estomatognático e das funções de respiração, deglutição, mastigação e
fala, bem como para o processo de introdução alimentar. Objetivo: Compreender
a formação e a prática de fonoaudiólogos que atuam na atenção primária e
secundária do Sistema Único de Saúde (SUS) com o aleitamento materno e a
introdução alimentar. Métodos: Estudo de caráter transversal e descritivo, de
abordagem quantitativa. A população alvo foram os fonoaudiólogos dos
municípios de abrangência da 4ª e da 10ª Coordenadorias Regionais de Saúde
do Rio Grande do Sul, contemplando 49 profissionais. Participaram do estudo 13
fonoaudiólogas. A pesquisa realizada por meio da análise de dados obtidos com
a aplicação de um questionário online disponível na plataforma Formulários
Google. Resultados: Embora as fonoaudiólogas participantes atuem na área de
Motricidade Orofacial e Disfagia, sua atuação no aleitamento materno e na
introdução da alimentação complementar é baixa e se dá de forma uniprofissional
na maioria das vezes nos casos de aleitamento materno e na introdução
alimentar. Conclusão: Há lacunas na formação e atuação limitada em
aleitamento materno e introdução alimentar por fonoaudiólogos da atenção
primária e secundária do SUS na região centro-oeste do Rio Grande do Sul.
Identificou-se a necessidade de educação continuada para as profissionais, no
âmbito do SUS, como estratégia fundamental para promoção e proteção da
saúde. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::FONOAUDIOLOGIA | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Ciências da Saúde | por |