dc.creator | Albuquerque, Alexandre Cordeiro de | |
dc.date.accessioned | 2012-03-02 | |
dc.date.available | 2012-03-02 | |
dc.date.issued | 2011-09-14 | |
dc.identifier.citation | ALBUQUERQUE, Alexandre Cordeiro de. A WRITTEN STORYTELLING SYSTEM FOR GENERATING STORIES THAT AROUSING SURPRISE, SUSPENSE AND CURIOSITY. 2011. 102 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Computação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2011. | por |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/5380 | |
dc.description.abstract | Writing stories that please a target audience is not an easy task for their authors. The creation of stories by a computer system that are able to entertain and catch the reader s attention is an even more complex task. This work details a computer solution that produces structured narratives to arouse three cognitive feelings on readers: suspense, surprise and curiosity. To achieve this goal, the concepts of the Structural-Affect Theory of Stories were used. This theory states that these emotions might be evoked through the manipulation of the event order of a narrative plot. | eng |
dc.format | application/pdf | por |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.subject | Storytelling | por |
dc.subject | Teoria Estrutural-Afetiva de Histórias | por |
dc.subject | Enredo narrativo | por |
dc.subject | Storytelling | eng |
dc.subject | Structural-affect theory of stories | eng |
dc.subject | Narrative plots | eng |
dc.title | Um sistema de storytelling textual para gerar histórias que despertem surpresa, suspense e curiosidade | por |
dc.title.alternative | A written storytelling system for generating stories that arousing surprise, suspense and curiosity | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | Escrever histórias que agradem seu público alvo não é uma tarefa fácil para os autores. Para um sistema computacional produzir histórias que agradam os leitores é uma tarefa mais complicada ainda. Esse trabalho detalha uma solução computacional que produz narrativas estruturadas para despertar três sentimentos cognitivos nos leitores: suspense, surpresa e curiosidade. Para alcançar esse objetivo, foram aplicados os conceitos da Teoria Estrutural-Afetiva de Histórias. Essa teoria afirma que esses sentimentos podem ser evocados através da manipulação na ordem que os eventos de uma narrativa são apresentados para os leitores. | por |
dc.contributor.advisor1 | Pozzer, Cesar Tadeu | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4794883T3 | por |
dc.contributor.referee1 | Feijo, Bruno | |
dc.contributor.referee1Lattes | FEIJO, B. | por |
dc.contributor.referee2 | Fontoura, Lisandra Manzoni | |
dc.contributor.referee2Lattes | http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4778595T5 | por |
dc.creator.Lattes | http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4265511D9 | por |
dc.publisher.country | BR | por |
dc.publisher.department | Ciência da Computação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Informática | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO | por |