Show simple item record

dc.creatorLuz, Bruna Araujo da
dc.date.accessioned2018-08-31T11:35:32Z
dc.date.available2018-08-31T11:35:32Z
dc.date.issued2017-04-06
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/14140
dc.description.abstractPaul Ricoeur makes a reconstruction of category of Saint Augustine’s time, centered in Book XI of Confessions, pointing elements that, according to him, subtly incorporate what later would prove the thesis that the being and the measure of time are solved in a narrative way, through the dialetics of intentio and distentio. Our proposal, beyond the reconstruction of Ricoeur’s interpretation of Book XI of Confessions, is to verify the scope and validity of this interpretation concerning the treatment of the relation between intentio and distentio, the narrative solution to the paradox of temporality and to the comprehension that the contrast between time and eternity serves to intensify the experience of temporality. To accomplish this task, three main thematic units will be examined. The first one consists in presenting the proposal for the resolution of the paradoxes of being and of the measure of time, which implies passing from a cosmologic conception of time to a conception from the soul or psychological one, and the contrast between intentio and the distentio. The second unity looks for the textual elements of Confessions used by Ricoeur to justify the proposal of a narrative solution to the paradoxes of time. In that topic, we will also address the critics from Augustine specialists to Ricoeur’s interpretations. Finally, we will examine the relation between time and eternity based on the three functions suggested by Ricoeur, in which eternity would serve to intensify the temporal experience. This work presents a positive response of Paul Ricoeur’s appropriation of Book XI of Confessions concerning the contrast between intention and distention in the internal experience of time and the contrast between time and eternity in the experience of external conscience of time. Such claim is relevant since it consists in one of the core matters for the three conclusive aspects of Ricoeur’s work: in Time and narrative I, in which the aporetic of temporality is solved in the poetics of narrative; and also that time becomes human time insofar as it's articulated in a narrative way; and, finally, in Time and narrative III, that the narrative be the "guardian of time", because there is only time tought when it's narrated.eng
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Federal de Santa Mariapor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectTempopor
dc.subjectNarrativapor
dc.subjectEternidadepor
dc.subjectTimeeng
dc.subjectNarrativeeng
dc.subjectEternityeng
dc.titleO contraste entre intentio e distentio na expêriencia interna do tempo: Paul Ricoeur e o livro XI das Confissõespor
dc.title.alternativeThe contrst between intentio and distentio in the internal experience of time: Paul Ricoeur and the book XI of Confessionseng
dc.typeDissertaçãopor
dc.description.resumoPaul Ricoeur faz uma reconstrução da categoria de tempo de Santo Agostinho, centrada no Livro XI das Confissões, apontando elementos que, segundo ele, incorporam nas entrelinhas o que comprovaria a tese de que o ser e a medida do tempo se resolvem de modo narrativo, mediante a dialética da intentio e distentio. Nossa proposta, além de reconstruir a interpretação ricoeuriana do Livro XI das Confissões, pretende verificar a amplitude e validade desta interpretação no que toca ao tratamento da relação entre intentio e distentio, a solução narrativa ao paradoxo da temporalidade e à compreensão de que o contraste entre tempo e eternidade serve para intensificar a experiência da temporalidade. Para levar a cabo esta tarefa, examinaremos três blocos temáticos principais. O primeiro bloco consiste em apresentar a proposta de resolução dos paradoxos do ser e da medida do tempo o que implica em passar de uma a concepção de tempo cosmológico para uma concepção de tempo da alma ou psicológico, e o contraste entre a intentio e a distentio. O segundo bloco procura pelos elementos textuais das Confissões que são tomados por Ricoeur para justificar a proposta de uma solução narrativa aos paradoxos do tempo. Neste tópico, também avaliaremos a crítica dirigida pelos especialistas em Agostinho contra a interpretação ricoeuriana. Em terceiro, examinaremos a relação entre tempo e eternidade com base nas três funções sugeridas por Ricoeur, em que a eternidade serviria para intensificar a experiência temporal. O presente trabalho apresenta uma resposta positiva da apropriação por Paul Ricoeur do Livro XI das Confissões no que diz respeito ao contraste entre intenção e distensão na experiência interna do tempo e o contraste entre tempo e eternidade na experiência da consciência externa do tempo. Tal pretensão possui relevância na medida em que consiste em um dos pontos cruciais para que Ricoeur alcance três dos aspectos conclusivos de sua obra, a saber: em Tempo e narrativa I, que as aporias do tempo se resolvam pela poética da narrativa; que a temporalidade se torna humana quando articulada de maneira narrativa; e, por último, em Tempo e narrativa III, que a narrativa seja tomada como a “guardiã do tempo”, na medida em que só há tempo pensado enquanto tempo narrado.por
dc.contributor.advisor1Rossatto, Noeli Dutra
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/2947312243186882por
dc.contributor.referee1Nascimento, Cláudio Reichert do
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/0116590280589055por
dc.contributor.referee2Grzibowski, Silvestre
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/6586514798766408por
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/8840387683415601por
dc.publisher.countryBrasilpor
dc.publisher.departmentFilosofiapor
dc.publisher.initialsUFSMpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Filosofiapor
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIApor
dc.publisher.unidadeCentro de Ciências Sociais e Humanaspor


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International

O Manancial - Repositório Digital da UFSM utiliza a versão 6.3 do software DSpace.
Av. Roraima, 1000. Cidade Universitária "Prof. José Mariano da Rocha Filho".
Bairro Camobi. CEP: 97.105-900. Santa Maria, RS, Brasil.