dc.creator | Debus, Ionice da Silva | |
dc.date.accessioned | 2018-10-18T20:12:44Z | |
dc.date.available | 2018-10-18T20:12:44Z | |
dc.date.issued | 2017-09-05 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/14599 | |
dc.description.abstract | This thesis is part of the Training, Knowledge and Professional Development Teacher Line of the Post-Graduate Program in Education of the Federal University of Santa Maria, RS. This research started from the research problem about the specific knowledge and practices of the teacher training required for the teacher who graduated from the bachelor 's degrees who also worked in the baccalaureate courses. To do this, we seek to investigate and understand the imaginary about the specific knowledge and practices of the teacher training necessary for the teacher who graduated from the baccalaureate courses, to understand the imaginary significations of the teacher teacher about the formation of the future teacher; investigate and reflect on the imagery of the professors of the last degrees created at the Federal University of Santa Maria in relation to being a teacher. To do so, composing a qualitative research were heard six professors (two of each course), of the last degree courses created at the Federal University of Santa Maria, namely, Dance Degree, Social Sciences Degree and Theater Licenciatura. Thus, through the biographical method, from the oral narratives of the formative processes of these teachers and the analysis of the official documents that govern the courses were constructed the data. With the analysis we could understand that, from the imaginary and the sensitive-creative knowledge, the teacher who graduates from the degrees can ally to the various curricular components, the issues related to the human, the development of empathy skills, the exercise of looking and place of the other, for a collaborative work, interconnecting the most diverse knowledge that already make up the being a teacher.
key words: Teacher training. University teaching. Professional teacher development. Social imaginary. Bachelor's degrees. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Formação docente | por |
dc.subject | Docência universitária | por |
dc.subject | Desenvolvimento profissional docente | por |
dc.subject | Imaginário social | por |
dc.subject | Licenciaturas | por |
dc.subject | Teacher training | eng |
dc.subject | University teaching | eng |
dc.subject | Professional teacher development | eng |
dc.subject | Social imaginary | eng |
dc.subject | Bachelor's degrees | eng |
dc.title | Imaginários, saberes e fazeres no ensino superior: processos formativos do formador de professores | por |
dc.title.alternative | Imaginaries, knowledge and achievements in higher education: formative processes of the teacher trainer | eng |
dc.type | Tese | por |
dc.description.resumo | Esta tese se insere na Linha Formação, Saberes e Desenvolvimento Profissional Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Santa Maria, RS. Esta investigação partiu da problemática de pesquisa acerca dos saberes e fazeres específicos da formação docente necessários para o professor formador das licenciaturas que tem atuado também nos cursos de bacharelado. Para tal, buscamos investigar e compreender o imaginário acerca dos saberes e fazeres específicos da formação docente necessários para o professor formador das licenciaturas que tem atuado também nos cursos de bacharelado, compreender as significações imaginárias do professor formador acerca da formação do futuro professor; investigar e refletir sobre o imaginário dos professores das últimas licenciaturas criadas na Universidade Federal de Santa Maria em relação a ser professor. Para tanto, compondo uma pesquisa qualitativa foram ouvidos seis professores (dois de cada curso), dos últimos cursos de Licenciatura criados na Universidade Federal de Santa Maria, quais sejam, Dança Licenciatura, Ciências Sociais Licenciatura e Teatro Licenciatura. Assim, através do método biográfico, a partir das narrativas orais dos processos formativos destes professores e da análise dos documentos oficiais que regem os cursos foram construídos os dados. Com a análise pudemos entender que, a partir do imaginário e do saber sensível-criativo o professor formador das licenciaturas poderá aliar aos diversos componentes curriculares, as questões ligadas ao humano, no desenvolvimento das habilidades de empatia, no exercício de olhar e se colocar no lugar do outro, para um trabalho colaborativo, interligando os mais diversos saberes que já compõem o ser professor. | por |
dc.contributor.advisor1 | Oliveira, Valeska Maria Fortes de | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/3628223248832085 | por |
dc.contributor.referee1 | Zanella, Andrisa Kemel | |
dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/0179070058662351 | por |
dc.contributor.referee2 | Brancher, Vantoir Roberto | |
dc.contributor.referee2Lattes | http://lattes.cnpq.br/3260077562370842 | por |
dc.contributor.referee3 | Veiga, Adriana Moreira da Rocha | |
dc.contributor.referee3Lattes | http://lattes.cnpq.br/9245252793422468 | por |
dc.contributor.referee4 | Lima, Graziela Escandiel de | |
dc.contributor.referee4Lattes | http://lattes.cnpq.br/2375135868191425 | por |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/9965918720864769 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |