dc.contributor.advisor | Pereira, Sueli Menezes | |
dc.creator | Bruno, Gisele Sabrina Nienov | |
dc.date.accessioned | 2019-02-08T14:45:17Z | |
dc.date.available | 2019-02-08T14:45:17Z | |
dc.date.issued | 2018-12-01 | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/15584 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, EaD, RS, 2018. | por |
dc.description.abstract | The present work aims to analyze the role of the director / manager in the process of democratization of School Management as an intermediary of actions that are part of school everyday. By specific objectives the work was intended to enumerate situations in which the manager / director favors a democratic management in the school spaces in the municipal network. Analyze situations reported during the interview that demonstrate or not attitudes in favor of a democratic management. Knowing the school reality and the means used by the managers / directors in Democratic Management This study arose from the need to investigate how the manager / director acts in order to conquer the school community to experience democratic management in practice, as a strategy to achieve an education of quality. The research used documents such as the Constitution of 1988, the National Education Plan and supported by the studies of Wittmann and Klippel on Democratic Management sought to analyze daily and current situations for the implementation of management. It was also used a questionnaire applied to about 30 teachers of the municipal education network of the municipality of Esteio inserted in education in the various sectors as teachers, managers / directors from the site survio, with questions that analyze since the time of service, training , desires to be manager / director and his understandings on Democratic Management. With the results it is observed that a self-analysis regarding the vision and conception of democratic management is urgently needed to align the work plans within this premise, in order to unleash in the entire school community the implementation of democratic management with autonomy, pluralism and participation of all. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Gestão democrática | por |
dc.subject | Gestores | por |
dc.subject | Participação | por |
dc.subject | Gestão escolar | por |
dc.subject | Democratic management | eng |
dc.subject | Managers | eng |
dc.subject | Participation | eng |
dc.subject | School management | eng |
dc.title | O papel do gestor/diretor no processo de democratização da gestão escolar | por |
dc.title.alternative | The role of the manager/director in the process of democratization of school management | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de Novo Hamburgo, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional, EaD | por |
dc.description.resumo | O presente trabalho tem por objetivo analisar o papel do diretor/gestor no processo de democratização da Gestão Escolar enquanto intermediário de ações que fazem parte do cotidiano escolar. Por objetivos específicos o trabalho pretendeu enumerar situações em que o gestor/diretor favorece uma gestão democrática nos espaços escolares na rede municipal. Analisar situações relatadas durante a entrevista que comprovem ou não atitudes a favor de uma gestão democrática. Conhecer a realidade escolar e os meios utilizados pelos gestores/diretores na Gestão Democrática Esse estudo surgiu da necessidade de pesquisar como o gestor/diretor atua de modo a conquistar a comunidade escolar para vivenciar na prática a gestão democrática, como estratégia para alcançar uma educação de qualidade. A pesquisa utilizou-se de documentos tais como a Constituição de 1988, do Plano Nacional de Educação e apoiada nos estudos de Wittmann e Klippel sobre a Gestão Democrática buscou analisar situações cotidianas e atuais para a efetivação da gestão. Ainda se utilizou de um questionário aplicado à cerca de 30 professores da rede municipal de ensino do município de Esteio inseridos na educação nos diversos setores como professores, gestores/diretores a partir do site survio, com questões que analisam desde o tempo de serviço, formação, desejos de ser gestor/diretor e seus entendimentos sobre a Gestão Democrática. Com os resultados observa-se que é urgente uma auto-análise a respeito da visão e concepção de gestão democrática para alinhar os planos de trabalho dentro desta premissa, por fim desencadear em toda a comunidade escolar a implantação da gestão democrática com autonomia, pluralismo e participação de todos. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |