dc.creator | Santos, Ana Lúcia dos | |
dc.date.accessioned | 2020-03-12T15:50:54Z | |
dc.date.available | 2020-03-12T15:50:54Z | |
dc.date.issued | 2019-08-28 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/19825 | |
dc.description.abstract | This research developed in the research line of Management in Networked
Educational Technologies is part of Graduate Program in Networked Educational
Technologies (PPGTER), from Federal University of Santa Maria (UFSM), in the
Area of Concentration of Educational Technologies in Network for Education
Innovation and Democratization, aiming to investigate if there is a change of action of
the students of a distance education course (DE) in the scope of the Professional.
The research analyzed the potentialities of development of the protagonism and
emancipation of the subjects involved, through observation of activities in the Virtual
Learning Environment (AVEA), questionnaires and audiovisual recording with student
reports. Participants in this study are school officers, students of the Technical
Course on Didactic Multimedia offered by the Federal Institute Farroupilha. The study
is based on reflections on the training of education officers,in virtual education and in
the epistemology of pedagogical mediation in DE, from authors such as Baumann,
(2010); Consani, (2008); Demo, (1999); Monlevade (2005); Moreira, (2016); Morin,
(2000); Primo, (2007); Josso, (2004; 2009); Kenski, (2013); Freire, (1983; 1979;
1997; 2005); in dialogue with the General Guidelines Manual - Brazil, (2009; 2014;
2017), among others. With the analysis of the praxis of educational actions mediated
by networked educational technologies, we evidence the Professional Program and
the de as potentializers of action change in school officers who become educators
and co-managers. As a finalresult of the research a video / documentary was
produced. We understand the importance of research dissemination for information
disclosure and that other professionals in the area may, perhaps, use this production. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Programa profuncionário | por |
dc.subject | Tecnologias Educacionais em Rede | por |
dc.subject | Educação básica | por |
dc.subject | Profuncionário program | eng |
dc.subject | Networked educational technologies | eng |
dc.subject | Basic education | eng |
dc.subject | Initial and continuing training | eng |
dc.subject | Formação inicial e continuada | por |
dc.title | A [trans] formação dos funcionários da educação básica em educadores e cogestores escolares | por |
dc.title.alternative | [Trans] formation of basic education officers in school educators and co-managers | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | A presente pesquisa desenvolvida na linha de pesquisa de Gestão em Tecnologias
Educacionais em Rede faz parte do Programa de Pós-graduação em Tecnologias
Educacionais em Rede (PPGTER) da Universidade Federal de Santa Maria
(UFSM), na Área de Concentração de Tecnologias Educacionais em Rede para
Inovação e Democratização da Educação, objetivando investigar se ocorre
mudança de ação dos estudantes de um curso da educação a distância (EaD) no
âmbito do Programa Profuncionário. Trata-se de estudo investigativo e
interpretativo de abordagem qualitativa. A pesquisa analisou as potencialidades de
desenvolvimento do protagonismo e da emancipação dos sujeitos envolvidos, por
meio de observação de atividades no Ambiente Virtual de Ensino Aprendizagem
(AVEA), questionários e gravação audiovisual com relatos dos estudantes. Os
participantes deste estudo são funcionários de escola, estudantes do Curso Técnico
em Multimeios Didáticos ofertado pelo Instituto Federal Farroupilha. O estudo
fundamenta-se nas reflexões sobre a formação dos funcionários da educação, na
educação virtual e na epistemologia da mediação pedagógica na EaD, partindo de
autores como Baumann, (2010); Consani, (2008); Demo, (1999); Monlevade, (2005);
Moreira, (2016); Morin, (2000); Primo,( 2007); Josso, (2004; 2009); Kenski, (2013);
Freire, (1983; 1979; 1997; 2005); em diálogo com Manual de Orientações Gerais
- Brasil, (2009; 2014; 2017), dentre outros. Com a análise da práxis das ações
educativas mediadas pelas tecnologias educacionais em rede, evidenciamos o
Profuncionário e a EaD como potencializadores de mudança de ação funcionários
escolares que se transformam em educadores e cogestores. Como resultado final
da pesquisa elaborou-se um vídeo/documentário. Compreendemos a importância
da divulgação da pesquisa para disseminação das informações e que outros
profissionais da área possam, quem sabe, valer-se desta produção. | por |
dc.contributor.advisor1 | Rocha, Karla Marques da | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/3301494042964760 | por |
dc.contributor.referee1 | Costa, Carla Cristiane | |
dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/4568624022459997 | por |
dc.contributor.referee2 | Correa, Aruna Noal | |
dc.contributor.referee2Lattes | http://lattes.cnpq.br/2600634728694715 | por |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/1164811456465916 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Tecnologias Educacionais em Rede | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |