dc.creator | Paiva, Juliana Vaz | |
dc.date.accessioned | 2022-03-30T13:26:22Z | |
dc.date.available | 2022-03-30T13:26:22Z | |
dc.date.issued | 2021-09-11 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/23982 | |
dc.description.abstract | This dissertation was developed in the Graduate Program in Education at the Federal
University of Santa Maria (PPGE/UFSM), in the research line LP2 - Educational
Public Policies, Educational Practices and their Interfaces. It reflects on the emerging
curriculum, involving innovations and transformations experienced in a Brazilian
school. It aimed to understand how the curricular articulation took place, in its
theoretical and practical dimensions, in a Brazilian school that conceived human
development in its integrality. As theoretical devices, the following stand out: Gimeno
Sacristán (1999, 2000, 2013); Gimeno Sacristán and Pérez Gómez (1998); Silva
(2013); Moreira and Silva (2002); Pacheco (2014, 2015); Morin (2000, 2020) and
Freire (1987, 2011). Based on a qualitative methodology, case study type and
content analysis by Bardin (2016), semi-structured interviews were used to organize
and carry out semi-structured interviews with former educators and former students
of Escola Projeto Âncora through videoconference. From this research, the concept
of curriculum is understood as a constructor of human development in its integrality,
from the overcoming of a traditional/banking concept, understanding the emerging
curriculum - in its theoretical and practical dimensions - as transdisciplinary, creative,
active and in motion, favoring the construction of values and learning autonomy,
involving the world, reality and subjects. It is expected that this dissertation will
contribute to the improvement of new reflections and resignifications about
curriculum, also encouraging research with different approaches and perspectives. | eng |
dc.description.sponsorship | Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES | por |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Currículo | por |
dc.subject | Inovação e transformação | por |
dc.subject | Desenvolvimento humano integral | por |
dc.subject | Curriculum | eng |
dc.subject | Innovation and transformation | eng |
dc.subject | Integral human development | eng |
dc.title | O currículo como construtor do desenvolvimento humano em sua integralidade: inovações e transformações | por |
dc.title.alternative | The curriculum as a builder of human development in its integrality: innovations and transformations | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | A presente dissertação foi desenvolvida no Programa de Pós-Graduação em
Educação da Universidade Federal de Santa Maria (PPGE/UFSM), na linha de
pesquisa LP2 - Políticas Públicas Educacionais, Práticas Educativas e suas
Interfaces. Reflete acerca de currículo emergente, envolvendo inovações e
transformações vivenciadas em uma escola brasileira. Objetivou compreender como
se deu a articulação curricular, em suas dimensões teóricas e práticas, em uma
escola brasileira que concebeu o desenvolvimento humano em sua integralidade.
Como dispositivos teóricos destacam-se: Gimeno Sacristán (1999, 2000, 2013);
Gimeno Sacristán e Pérez Gómez (1998); Silva (2013); Moreira e Silva (2002);
Pacheco (2014, 2015); Morin (2000, 2020) e Freire (1987, 2011). Partindo de
metodologia qualitativa, do tipo estudo de caso e da análise de conteúdo de Bardin
(2016), utilizou-se da organização e realização de entrevistas semiestruturadas com
ex-educadores e ex-educandos da Escola Projeto Âncora por meio de
videoconferência. A partir dessa pesquisa, entende-se a concepção de currículo
como construtor do desenvolvimento humano em sua integralidade, a partir da
superação de um conceito tradicional/bancário, compreendendo o currículo
emergente - em suas dimensões teóricas e práticas - como transdisciplinar, criativo,
ativo e em movimento, favorecendo a construção de valores e autonomia de
aprendizagem, envolvendo o mundo, a realidade e os sujeitos. Espera-se que esta
dissertação contribua para o aprimoramento de novas reflexões e ressignificações
acerca de currículo, também incentivando pesquisas com enfoques e perspectivas
diferentes. | por |
dc.contributor.advisor1 | Sarturi, Rosane Carneiro | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/4133511150582100 | por |
dc.contributor.referee1 | Duarte, Patricia Viera | |
dc.contributor.referee2 | Mello, Andrelisa Goulart de | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/0491045925254068 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |