dc.contributor.advisor | Lunardi, Elisiane Machado | |
dc.creator | Hesse, Rafaela | |
dc.date.accessioned | 2022-03-30T13:27:33Z | |
dc.date.available | 2022-03-30T13:27:33Z | |
dc.date.issued | 2021-12-17 | |
dc.date.submitted | 2021 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/23983 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, RS, 2021. | por |
dc.description.abstract | This monograph is the result of the conclusion of the Specialization Course in Educational Management of the Graduate Program in Public Policies and Educational Management at the Federal University of Santa Maria (UFSM-RS). The research sought, from the State of Knowledge, to analyze the scientific productions about public policies for the integration of Information and Communication Technologies (ICT) in the school context, as well as the processes of teacher training to work with ICTs. For specific objectives, it prioritizes: Identifying legal theoretical constructs in the context of public policies for initial and continuing teacher training for the integration of ICT; Recognize the scientific publications in the IBICT database referring to the initial and continuing training of teachers to work with ICT; To analyze the scientific production on public policies for teacher training for the integration of ICT in the context of teaching practice. The theoretical framework is organized based on authors such as Imbernón (2009; 2016), Sampaio and Leite (2013), Kenski (2012; 2014), Moran (2013), among others. Thus, from a search in IBICT journals, with the descriptors Educational Technologies; Teacher training; Basic Education, a total of 164 publications were obtained as an initial result, which were analyzed and selected according to the approach to the theme of the present work, until a total of 8 publications was reached. These were analyzed based on legislation and referenced authors. With this, it was concluded, in general, that there is a need to formulate policies that are more articulated with the context and with the training needs of teachers, both in initial and continuing education. These formations contribute to the development of the teachers' technological-pedagogical fluency, in order to qualify the teaching practices. Also, it is necessary to rethink the policies that guide the integration of ICT in education, seeking to know the realities and needs of schools, to later think of models to seek technological integration in schools. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Políticas públicas educacionais | por |
dc.subject | Tecnologias educacionais | por |
dc.subject | Formação inicial e continuada de professores | por |
dc.subject | Educational public policies | eng |
dc.subject | Educational technologies | eng |
dc.subject | Initial and continuing teacher training | eng |
dc.title | Formação de professores para o uso de tecnologias educacionais: uma análise do estado do conhecimento | por |
dc.title.alternative | Teacher training for the use of educational technologies: a state of knowledge analysis | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Santa Maria, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional | por |
dc.description.resumo | Esta monografia é o resultado da conclusão do Curso de Especialização em Gestão Educacional do Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Gestão Educacional da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM-RS). A pesquisa buscou, a partir do Estado do conhecimento, analisar as produções científicas acerca das políticas públicas para integração das Tecnologias da Informação e Comunicação (TIC) no contexto escolar, bem como os processos de formação docente para o trabalho com as TICs. Por objetivos específicos prioriza: Identificar constructos teóricos legais no contexto das políticas públicas de formação inicial e continuada de professores para a integração das TIC; Reconhecer as publicações científicas do banco de dados do IBICT referentes à formação inicial e continuada de professores para o trabalho com as TIC; Analisar a produção científica acerca das políticas públicas de formação de professores para a integração das TIC no contexto da prática docente. O referencial teórico está organizado com base em autores/as como Imbernón (2009; 2016), Sampaio e Leite (2013), Kenski (2012; 2014), Moran (2013), dentre outros. Assim, a partir de uma busca nos periódicos do IBICT, com os descritores Tecnologias Educacionais; Formação de Professores; Educação Básica, obteve-se como resultado inicial um total de 164 publicações, as quais foram analisadas e selecionadas conforme a aproximação com a temática do presente trabalho, até que se chegou à um total de 8 publicações. Estas foram analisadas com base em legislações e autores referenciados. Com isso, concluiu-se, de maneira geral, que há a necessidade de formulação de políticas mais articuladas com o contexto e com as necessidades de formação dos professores, tanto na formação inicial quanto na continuada. Formações estas que contribuam no desenvolvimento da fluência tecnológico-pedagógica dos professores, de modo a qualificar as práticas docentes. Também, é necessário repensar as políticas que orientam a integração das TIC na educação, buscando conhecer as realidades e as necessidades das escolas, para posteriormente pensar em modelos para se buscar a integração tecnológica na escola. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |