dc.creator | Van Der Sand, João Pedro Pacheco | |
dc.date.accessioned | 2022-08-01T13:03:12Z | |
dc.date.available | 2022-08-01T13:03:12Z | |
dc.date.issued | 2021-02-24 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/25698 | |
dc.description.abstract | The theme of this dissertation comprehends reaction videos about rap and funk on the YouTube platform. It is an emerging audiovisual genre, native to this platform, in which content producers exhibit their reactions to various cultural assets. Supported by the ethnography approach for the internet (Hine, 2015), I propose an analysis of the cultural senses articulated by content producers who dedicate themselves to productions of this type. The theoretical foundation seeks to present the definitions already established about this audiovisual genre, as well as a contextualization of its emergency conditions in a platform society (Pasquale, 2015; Van Djick, 2018). From this theoretical approach, which also contemplates the tendencies of a participatory culture, I argue with Miller (2013; 2019) that funk and rap reaction videos are configured as a cultural genre for consumption on YouTube. To the theorical approach, it is added a survey of Brazilian academic production on hip-hop culture in the country, also proposing a look at the technological appropriations that are structuring this cultural aspect. With an ethnographic approach, I followed four content producers who are mainly dedicated to the production of reaction videos. Thus, I described and interpreted the main cultural meanings linked to their practices in an ethnographic perspective. The results reveal that, through a performance dimension (Hennion, 2010; Goffman, 1985) that involves corporeality and expression of taste, reaction videos articulate meanings of company, curation and pedagogy. | eng |
dc.description.sponsorship | Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES | por |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Vídeos de reação | por |
dc.subject | Youtube | por |
dc.subject | Rap | por |
dc.subject | Funk | por |
dc.subject | Etnografia para a internet | por |
dc.subject | Reaction videos | eng |
dc.subject | Ethnography for the internet | eng |
dc.title | Reagindo ao hip-hop no youtube: análise etnográfica sobre os vídeos de reação do movimento hip-hop | por |
dc.title.alternative | Reacting to hip hop on youtube: ethnographic analysis of the hip hop movement reaction videos | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | A temática desta dissertação compreende os vídeos de reação sobre rap e funk na plataforma YouTube. Trata-se de um gênero audiovisual emergente, nativo desta plataforma, no qual produtores de conteúdo exibem suas reações a variados bens culturais. Amparado pela abordagem da etnografia para a internet (Hine, 2015) proponho uma análise sobre os sentidos culturais articulados por produtores de conteúdo que se dedicam a produções deste tipo. A fundamentação teórica procura apresentar as definições já estabelecidas sobre este gênero audiovisual, bem como uma contextualização de suas condições de emergência em uma sociedade plataformizada (Pasquale, 2015; Van Dijck, 2018). A partir dessa abordagem teórica, que contempla, ainda, as tendências de uma cultura participativa, argumento, com Miller (2013; 2019), que os reacts de funk e rap configuram-se como um gênero cultural para o consumo no YouTube. À abordagem teórica soma-se um levantamento da produção acadêmica brasileira sobre a cultura hip-hop no país, propondo, também, um olhar sobre as apropriações tecnológicas que são estruturantes dessa vertente cultural. Em uma abordagem etnográfica acompanhei quatro produtores de conteúdo que se dedicam, principalmente, à produção de reacts. Assim, procuro descrever e interpretar os principais sentidos culturais articulados às suas práticas em uma perspectiva etnográfica. Os resultados revelam que, por meio de uma dimensão performática, que envolve corporalidade e expressão do gosto, os vídeos de reação articulam sentidos de companhia, curadoria e pedagogia. | por |
dc.contributor.advisor1 | Silva, Sandra Rubia da | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/7169496368084935 | por |
dc.contributor.referee1 | Souza, Ângela Maria de | |
dc.contributor.referee2 | Sá, Simone Pereira de | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/4398013707280743 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Comunicação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Comunicação | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Ciências Sociais e Humanas | por |