dc.contributor.advisor | Schuch Júnior, Vitor Francisco | |
dc.creator | Linck, Silvania | |
dc.date.accessioned | 2017-02-22T14:04:15Z | |
dc.date.available | 2017-02-22T14:04:15Z | |
dc.date.issued | 2011-07-02 | |
dc.date.submitted | 2011 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/2675 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Ciências Sociais e Humanas, Curso de Especialização em Gestão Pública, EaD, RS, 2011. | por |
dc.description.abstract | The theme of focus of this study turns about the integral education, subject that has been
distinguished as alternative to print quality to the education. As objective, investigates
directing procedures that, in the managers' education publics of the municipal district of
Picada Café vision, facilitate the implementation and the development of the integral
education in the place, once laws federal, state and municipal suggest that education modality
to complete for the national education system. The scientific methodology of study of
multiple case, bibliographical revision, research application to the education managers,
through questionnaire, and description of the collected data was the chosen to verify the
subject in focus. The context included the managers of the two municipal schools of Pricked
Coffee and the manager of the education of the municipal district. Under those parameters and
with of the elements picked by this research was possible to detect which the managers' vision
on the procedures that facilitate the implementation and the development of the integral
education in the municipal district of Picada Café/RS. Under those parameters and with the
elements picked by this research was possible to detect the managers' vision on the procedures
that facilitate the implementation and the development of the education in integral time in the
municipal district of Picada Café/RS. The study demonstrated that Municipal district of Bite
Coffee-RS he/she takes the responsibility for the development of the education in integral
time, manifesting concern with the subject, confirming that busy student with education and
leisure develops competences and feelings of human solidarity, preserving the good to be
social. He/she suggests her that next studies on the theme address the glance to the
possibilities of assuring larger credibility to that service system to the student, through the
adaptation of the teaching in integral time to the demands of the formal teaching. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.subject | Educação em tempo integral | por |
dc.subject | Ensino fundamental | por |
dc.subject | Gestor educacional | por |
dc.title | Educação em tempo integral: possibilidades e desafios do gestor educacional | por |
dc.title.alternative | Integral education: possibilities and challenges of the education manager | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de Picada Café, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Pública, EaD, | por |
dc.description.resumo | O tema de enfoque deste estudo versa sobre a educação em tempo integral, assunto que vem
sendo distinguido como alternativa para imprimir qualidade à educação. Como objetivo, trata
de investigar procedimentos diretivos que, na visão dos gestores educacionais públicos do
município de Picada Café, facilitam a implementação e o desenvolvimento da educação em
tempo integral na localidade, uma vez que leis federais, estaduais e municipais sugerem essa
modalidade de educação complementar para o sistema de ensino nacional. A metodologia
científica de estudos de casos múltiplos, revisão bibliográfica, aplicação de pesquisa aos
gestores educacionais, através de questionário, e descrição dos dados coletados foi a escolhida
para verificar a questão em foco. O contexto incluiu os gestores das duas escolas municipais
de Picada Café e a gestora da educação do município. Sob esses parâmetros e com os
elementos colhidos por esta pesquisa foi possível detectar a visão dos gestores sobre os
procedimentos que facilitam a implementação e o desenvolvimento da educação em tempo
integral no município de Picada Café/RS. O estudo demonstrou que o Município de Picada
Café-RS responsabiliza-se pelo desenvolvimento da educação em tempo integral,
manifestando preocupação com o assunto, confirmando que aluno ocupado com educação e
lazer desenvolve competências e sentimentos de solidariedade humana, preservando o bem
estar social. Sugere-se que próximos estudos sobre o tema direcionem o olhar às
possibilidades de assegurar maior credibilidade a esse sistema de atendimento ao aluno,
através da adequação do ensino em tempo integral às exigências do ensino formal. | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Ciências Sociais e Humanas | por |