Show simple item record

dc.creatorFernandes, Andressa Brenner
dc.date.accessioned2022-12-16T14:10:10Z
dc.date.available2022-12-16T14:10:10Z
dc.date.issued2022-06-21
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/27376
dc.description.abstractThe present study, which is based on the theoretical-methodological foundations of Discourse Analysis (DA) of french line and brazilian continuity, aims to reflect on the subjectivation processes of subjects who are in a prison and on the discursive positions they assume. For that, we work with excerpts from the documentary O Prisioneiro da Grade de Ferro (auto-retratos), directed by Paulo Sacramento, which constitute our research corpus and were established according to our objective. This documentary presents the daily life of subjects in the former Carandiru Penitentiary Complex, before its deactivation and demolition. Discursively, we understand O Prisioneiro da Grade de Ferro (auto-retratos) as a text constructed by what is also of the visual order, as a unit of discourse analysis, open to different possibilities of reading that reveal the process of textualization of the discourse. In our movement of analysis, we observe a subject, crossed by ideology and the unconscious, who counter-identifies with the discursive formation that strongly interpellates him in Carandiru – as a Repressive State Apparatus that also works ideologically, assuming differents subject-positions and showing the establishment of the contradiction within the discursive formation, the arising of an enunciative event, its non-uniqueness and fragmentation. From this, we think about the form of subjectivation that we understand as terceira margem, which refers to the constitutive heterogeneity of ideology, discursive formation and the subject.eng
dc.description.sponsorshipCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESpor
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Federal de Santa Mariapor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectAnálise de discursopor
dc.subjectDocumentáriopor
dc.subjectSujeitopor
dc.subjectDiscursopor
dc.subjectPrisãopor
dc.subjectDiscourse analysiseng
dc.subjectDocumentaryeng
dc.subjectSubjecteng
dc.subjectDiscourseeng
dc.subjectPrisoneng
dc.titleAutorretrato, retrato, outro retrato: um olhar discursivo sobre o prisioneiro da grade de ferro (auto-retratos)por
dc.title.alternativeSelf-portrait, portrait, another portrait: a discursive approach about o prisioneiro da grade de ferro (auto-retratos)eng
dc.typeTesepor
dc.description.resumoO presente estudo, que está ancorado nos pressupostos teórico-metodológicos da Análise de Discurso (AD) de linha francesa e continuidade brasileira, tem como objetivo refletir sobre os processos de subjetivação de sujeitos que se encontram em uma prisão e sobre as posições discursivas que assumem. Para tanto, trabalhamos com recortes do documentário O Prisioneiro da Grade de Ferro (auto-retratos), de direção de Paulo Sacramento, os quais constituem nosso corpus de pesquisa e foram estabelecidos a partir de nosso objetivo. Esse documentário mostra o cotidiano de sujeitos no antigo Complexo Penitenciário do Carandiru, antes de sua desativação e demolição. Discursivamente, compreendemos O Prisioneiro da Grade de Ferro (auto-retratos) como um texto construído pelo que é da ordem também do visual, como uma unidade de análise do discurso, aberta a diferentes possibilidades de leitura que dão a ver o processo de textualização do discurso. Em nosso movimento de análise, observamos um sujeito que, atravessado pela ideologia e pelo inconsciente, se contraidentifica com a formação discursiva que lhe interpela fortemente no Carandiru – enquanto Aparelho Repressivo de Estado que funciona também ideologicamente, assumindo diferentes posições-sujeito e dando a ver o estabelecimento da contradição no interior desse domínio de saber, a emergência de um acontecimento enunciativo, a sua não unicidade e fragmentação. A partir disso, pensamos na forma de subjetivação que entendemos como terceira margem, a qual se refere à heterogeneidade constitutiva da ideologia, da formação discursiva e do sujeito.por
dc.contributor.advisor1Scherer, Amanda Eloina
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/0683532681929143por
dc.contributor.referee1Medeiros, Caciane Souza de
dc.contributor.referee2Sousa, Lucília Maria Abrahão e
dc.contributor.referee3da Silva Daltoé, Andréia
dc.contributor.referee4Lisowski, Carolina Salbego
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/4660248277733168por
dc.publisher.countryBrasilpor
dc.publisher.departmentLetraspor
dc.publisher.initialsUFSMpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Letraspor
dc.subject.cnpqCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASpor
dc.publisher.unidadeCentro de Artes e Letraspor


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International

O Manancial - Repositório Digital da UFSM utiliza a versão 6.3 do software DSpace.
Av. Roraima, 1000. Cidade Universitária "Prof. José Mariano da Rocha Filho".
Bairro Camobi. CEP: 97.105-900. Santa Maria, RS, Brasil.