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dc.creatorMattana, Dinara Patrícia
dc.date.accessioned2023-05-08T12:33:12Z
dc.date.available2023-05-08T12:33:12Z
dc.date.issued2023-02-02
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/28994
dc.description.abstractThe inclusive school finds in collaborative practices the possibility of reinvention. As object/theme of investigation, this dissertation takes the training process and the constitution of collaborative practices in a perspective of inclusive school, developed and inserted in the production of the Graduate Program in Public Policy and Educational Management and the Study and Research Group in Special Education and Inclusion - GEPE/UFSM. The challenge of the research was to seek to understand and analyze scenes from a cycle of training and its characteristics as collaborative practices in school places and times of a school that is being produced in an inclusive perspective, a goal that was led by the problem: How to operacionalize a cycle of collaborative practices in the perspective of the constitution of an inclusive school? What characteristics constitute collaborative practices in inclusive schools? Methodologically, the research was constituted in qualitative research with inspiration in the narrative and implicit perspective, considering that it emerges from the experience built in a cycle of collaborative practices in a Basic Education School of the Municipal Public Network of the city of Santo Ângelo/RS. For the analysis of school scenes, categories were built to identify the scenes related to the field of information and/or experience to which they belonged and analyze them from the perspective of place and school time that it was possible to produce in such a scene. The scenes in which they were analyzed, were part of the record of the researcher who, between the years 2019 and 2021, with her colleagues, could live the experience with the collaborative practices for the reinvention of the school with the quality of being inclusive. It was concluded that collaborative practices are generated in the details of encounters and events in which people are involved with the accidental, random, improbable, circumstantial, singular, and temporal. Furthermore, as a result, an educational product of the social technology type is presented, entitled "Operationalization and characterization of collaborative practices in inclusive schools", to expand the senses and meanings of collaborative practices in schools, as well as to indicate the possibilities of operationalizing and characterizing them.eng
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Federal de Santa Mariapor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectPráticas colaborativaspor
dc.subjectEscolapor
dc.subjectInclusãopor
dc.subjectTempos e espaços escolarespor
dc.subjectCollaborative practiceseng
dc.subjectSchooleng
dc.subjectInclusioneng
dc.subjectSchool times and placeseng
dc.titlePráticas colaborativas e escola inclusiva: uma experiência de outros tempos e espaços escolarespor
dc.title.alternativeCollaborative practices and inclusive school: an experience of other school times and placeseng
dc.typeDissertaçãopor
dc.description.resumoA escola inclusiva encontra nas práticas colaborativas uma possibilidade de reinvenção. Como objeto/tema de pesquisa, esta dissertação toma os processos de formação e a constituição de práticas colaborativas na perspectiva inclusiva da escola, sendo desenvolvida e inserida na produção do Programa de Pós-graduação em Políticas Públicas e Gestão Educacional e do Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação Especial e Inclusão – GEPE/UFSM. O desafio da investigação esteve em buscar compreender e analisar cenas de um ciclo formativo e suas características como práticas colaborativas nos espaços e tempos escolares de uma escola que vem se produzindo na perspectiva inclusiva, objetivo que foi mobilizado pela problematização: Como operacionalizar um ciclo de práticas colaborativas na perspectiva da constituição de uma escola inclusiva? Quais características constituem as práticas colaborativas na escola inclusiva? Metodologicamente, a investigação se constituiu na pesquisa qualitativa com inspiração na perspectiva narrativa e implicada, considerando que ela emerge da experiência construída em um Ciclo de práticas colaborativas em uma Escola de Ensino Fundamental da Rede Pública Municipal da cidade de Santo Ângelo/RS. Para análise de cenas escolares, construíram-se categorias de identificação das cenas em relação ao campo de informação e/ou experiência que pertencia e de análise sob a perspectiva de espaço e tempo escolar que era possível ser produzido em tal cena. As cenas analisadas faziam parte do registro da pesquisadora que, entre os anos de 2019 e 2021, com seus colegas, pode viver a experiência com as práticas colaborativas para a reinvenção da escola com a qualidade de ser inclusiva. Concluiu-se que as práticas colaborativas se gestam nos detalhes dos encontros e acontecimentos em que as pessoas estão implicadas com o acidental, aleatório, improvável, circunstancial, singular e temporal. Ainda, como resultado, se apresenta um produto educacional do tipo tecnologia social intitulado “Operacionalização e Caracterização de práticas colaborativas na escola inclusiva” com o intuito de ampliar os sentidos e significados de práticas colaborativas na escola, bem como indicando possibilidades de operacionalizá-las e caracterizá-las.por
dc.contributor.advisor1Possa, Leandra Bôer
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/1050405469171971por
dc.contributor.referee1Segat, Taciana Camera
dc.contributor.referee2Uhmann, Silvana Matos
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/8754150497986353por
dc.publisher.countryBrasilpor
dc.publisher.departmentEducaçãopor
dc.publisher.initialsUFSMpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Gestão Educacionalpor
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpor
dc.publisher.unidadeCentro de Educaçãopor


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