dc.creator | Severo, Marconi | |
dc.date.accessioned | 2023-07-18T20:33:15Z | |
dc.date.available | 2023-07-18T20:33:15Z | |
dc.date.issued | 2023-07-07 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/29706 | |
dc.description.abstract | Among the current conceptions of the Brazilian rural environment, especially regarding its
agricultural dimension, one in particular has stood out, the economic-productive concept of
agribusiness, also called agricultural business. Agribusiness is not only an economic
phenomenon, but also a cultural, political and social phenomenon that claims to be the
authentic representative of rural people, although it is not limited to the rural environment: it
aims at society as a whole. Its hegemony is based on a universalizing discourse centered, in
turn, on the figure of the productive rural producer. This discourse has the ability to mobilize
individual pre-dispositions typical of modern urban-industrial societies, mostly experienced as
doxas that assure its self-promotion while allowing it to disqualify and stigmatize its critics
and opponents. It is these same pre-dispositions, when strategically mobilized, that allow
agribusiness to use the rural middle class, that is, those farmers situated between the most
capitalized strata of family farming and entrepreneurial and patronal farming, as a sort of
barrier class in defense of its interests and hegemony. This paper, therefore, is dedicated to the
study of the constitution and mobilization of the hegemony of Brazilian agribusiness, which is
equivalent, to some extent, to the study of the social configuration of the rural milieu itself. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Agronegócio | por |
dc.subject | Hegemonia | por |
dc.subject | Rural brasileiro | por |
dc.subject | Agribusiness | eng |
dc.subject | Hegemony | eng |
dc.subject | Brazilian rural | eng |
dc.title | O agronegócio brasileiro: hegemonia e projeto de sociedade | por |
dc.title.alternative | Brazilian agribusiness: hegemony and society project | eng |
dc.type | Tese | por |
dc.description.resumo | Dentre as atuais concepções do meio rural brasileiro, especialmente no que se refere à sua
dimensão agrícola, uma em específico tem sobressaído, a concepção econômico-produtiva do
agronegócio, também chamado de agricultura empresarial. O agronegócio é um fenômeno
econômico, mas também cultural, político e social que se pretende o autêntico representante
do homem do campo, embora não se limite ao meio rural: visa à sociedade como um todo.
Sua hegemonia está fundamentada em um discurso universalizante centrado, por sua vez, na
figura do produtor rural produtivo. Este discurso possui a capacidade de mobilizar prédisposições individuais típicas das modernas sociedades urbano-industriais, na sua maior
parte vivenciadas como doxas que lhe asseguram sua autopromoção ao mesmo tempo em que
lhe permitem desclassificar e estigmatizar seus críticos e opositores. São essas mesmas prédisposições, quando estrategicamente mobilizadas, que permitem ao agronegócio se valer da
classe média rural, isto é, daqueles agricultores situados entre os estratos mais capitalizados
da agricultura familiar e a agricultura empresarial e patronal, como uma espécie de classebarreira na defesa de seus interesses e hegemonia. Este trabalho, portanto, é dedicado ao
estudo da constituição e mobilização da hegemonia do agronegócio brasileiro, o que equivale,
em alguma medida, ao estudo da configuração social do próprio meio rural. | por |
dc.contributor.advisor1 | Picolotto, Everton Lazzaretti | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/5536778224404595 | por |
dc.contributor.referee1 | Piccin, Marcos Botton | |
dc.contributor.referee2 | Mayer , Ricardo | |
dc.contributor.referee3 | Ferreira, Laura Senna | |
dc.contributor.referee4 | Bruno, Regina Ângela Landim | |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Sociologia | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Ciências Sociais e Humanas | por |