dc.creator | Casagrande, Aline | |
dc.date.accessioned | 2023-12-19T18:53:36Z | |
dc.date.available | 2023-12-19T18:53:36Z | |
dc.date.issued | 2023-07-31 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/30899 | |
dc.description.abstract | This thesis aims to direct the look at the contributory possibilities of the field of
Philosophy of Education in the current training of teaching jurists, in particular for an
influence that values the senses of experience as fundamental for a humanitarian and
empathetic vision, beyond of the purely dogmatic technicality of Law. To this end, we
sought to present the tensions and convergences of teaching in the baccalaureate,
based on the (pre)concepts present in the academic culture, approaching professional
development and the teaching identity, moving on to a reflective study of the process
(de)training of the professor of Law. Then, the proposal was to add the concepts
referring to violence(s) and their relationship with knowledge and reflections on
training, relating their origin to the institutionalization of violence of Law by the State,
in the resolution of social conflicts. The study was being developed from the existing
observations in the work of Luis Alberto Warat, in particular from the theory he
developed and called Pedagogy of Seduction for Law, from which it is presented as a
possibility for the formation of jurists, in addition to of the restrictions imposed by the
traditional view, the creation of a learning space as an environment of desire, with the
teacher as an instigator of the process of academic protagonism. In this regard, the
research sought support in pedagogical theories, which clarify the great paradigms of
education, based on the differences in understanding regarding the participation of the
subject from different schools (namely: technicist, Marxist, social critic, constructivist
and new school). To carry out the research developed, a qualitative approach was
used, in which the type of research was constituted in part as a theoretical-bibliographic
hermeneutic nature, followed by self-reflection research on teaching performance, over
fifteen years of experience in the area of legal training, seeking a hermeneutic
contemplation of the narrative itself | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Direito | por |
dc.subject | Formação docente | por |
dc.subject | Violência(s) | por |
dc.subject | Law | eng |
dc.subject | Teacher training | eng |
dc.subject | Violence(s) | eng |
dc.title | O (não) lugar da sensibilidade na formação do jurista docente | por |
dc.title.alternative | The (non) place of sensitivity in the training of law professors | eng |
dc.type | Tese | por |
dc.description.resumo | A presente de tese tem como objetivo direcionar o olhar para as possibilidades
contributivas do campo da Filosofia da Educação na atual formação dos juristas
docentes, em especial para uma influência que valorize os sentidos da experiência
como fundamentais para uma visão humanitária e empática, para além do tecnicismo
puramente dogmático do Direito. Para tanto, buscou-se apresentar as tensões e
convergências da docência no bacharelado, a partir dos (pre)conceitos presentes na
cultura acadêmica, abordando-se sobre o desenvolvimento profissional e a identidade
docente, passando-se para um estudo reflexivo do processo (de)formativo do
professor de Direito. Em seguida, a proposta foi agregar as conceituações referentes
à(s) violência(s) e sua relação com o conhecimento e reflexos na formação,
relacionando sua ascedência para a institucionalização da violência do Direito pelo
Estado, na resolução de conflitos sociais. O estudo foi sendo desenvolvido a partir das
observações existentes na obra de Luis Alberto Warat, em especial na teoria por ele
desenvolvida e denominada Pedagogia da Sedução para o Direito, que apresenta
como possibilidade para formação dos juristas, para além das restrições impostas pela
visão tradicional, a criação de um espaço da aprendizagem enquanto ambiente de
desejo, sendo o professor um instituinte do processo de protagonismo acadêmico.
Neste aspecto, a pesquisa buscou amparo na Pedagogia Universitária, com atenção
voltada ao campo de estudo da formação e desenvolvimento dos saberes docentes.
Para realização da pesquisa desenvolvida utilizou-se a abordagem qualitativa, em que
o tipo de pesquisa se constituiu em parte como teórico-bibliográfica de cunho
hermenêutico, seguida da pesquisa de autorreflexão sobre a atuação docente, ao
longo de quinze anos de atuação na área da formação jurídica, buscando-se uma
contempleção hermenêutica da própria narrativa. | por |
dc.contributor.advisor1 | Trevisan, Amarildo Luiz | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/2534601801498544 | por |
dc.contributor.referee1 | Oliveira, Elaine Dias de | |
dc.contributor.referee2 | Oliveira, Valeska Fortes de | |
dc.contributor.referee3 | Rosa, Geraldo Antonio da | |
dc.contributor.referee4 | Ferrão, Iara da Silva | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/3133765074555839 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |