dc.creator | Mendonça, Maria Goreti Cortes | |
dc.date.accessioned | 2012-02-10 | |
dc.date.available | 2012-02-10 | |
dc.date.issued | 2011-04-01 | |
dc.identifier.citation | MENDONÇA, Maria Goreti Cortes. Visual features in school environment: na interlocution upon visual culture. 2011. 110 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2011. | por |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6975 | |
dc.description.abstract | The present paper discusses about an experience on education in the teaching of
visual arts accomplished at school with a group of five students in the first grade of
high school in Marco Polo School in Santa Maria/RS. This study utilizes the language
of graffiti for questioning the visual features of school environment. Teacher and
students interact in an educational process grounded on the scope of visual culture.
The education of the visual culture by presenting a multidisciplinary character makes
possible interrelationships of spaces and convergence as a field of knowledge,
permeated by visual. The research was supported in Research Based in the Arts
(IBA) or Arts Based Research (ABR), which is a type of qualitative research approach
and it is not focused on the researcher or the researched object, but as a researcher,
developer, reader can write and build that together. The most important authors
participating in this theoretical construct are: HERNANDEZ (2000, 2007, 2008),
Martins (2004, 2007) and MIRZOEFF (2003) regarding the field of visual culture;
Lazzarini (2007) and Silva (2005) with reference to graphite, and Costa (2009),
SILVA (2000, 2000a) and Pereira (2010), concerning the space to the school. These
influences are brought by the survey are still settling into other possibilities. Among
the results, it can be highlighted the new learning as a collective group that covered
the meetings with new textures with different views, trying to rephrase things and try
other ones, mainly to build a space for dialogue to discuss art. | eng |
dc.format | application/pdf | por |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.subject | Grafite | por |
dc.subject | Cultura visual | por |
dc.subject | Espaço escolar | por |
dc.subject | Graffiti | eng |
dc.subject | Visual culture | eng |
dc.subject | School environment | eng |
dc.title | Visualidades do espaço escolar: uma interlocução com a cultura visual | por |
dc.title.alternative | Visual features in school environment: na interlocution upon visual culture | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | A presente pesquisa versa sobre uma experiência educativa no ensino das artes
visuais realizada no recinto escolar com um grupo de cinco estudantes do primeiro
ano do ensino médio, do colégio Marco Polo, em Santa Maria/RS. Este estudo
utiliza-se da linguagem do grafite para problematização da visualidade do espaço
escolar. Professor e estudantes interagem num processo educacional embasados
na perspectiva da cultura visual. A educação da cultura visual por apresentar um
caráter transdisciplinar possibilita espaços de interelações e convergências como
campo de conhecimento, permeado pelo visual. A investigação apoiou-se na
Investigação Baseada nas Artes (IBA) ou Arts Based Research (ABR), que é um tipo
de abordagem de pesquisa qualitativa, que não está focada no pesquisador ou no
objeto pesquisado, mas no que pesquisador, colaborador, leitor podem escrever e
construir juntos. Os principais autores que participam desta construção teórica são:
HERNÁNDEZ (2000, 2007, 2008), MARTINS (2004, 2007) e MIRZOEFF (2003) em
relação ao campo da cultura visual; LAZZARIN (2007) e SILVA (2005) com
referência ao grafite e COSTA (2009), SILVA (2000, 2000a) e PEREIRA (2010), ao
concernente ao espaço escolar. As ressonâncias trazidas pela pesquisa são muitas
que ainda estão se acomodando em outras possibilidades. Dentre os resultados,
destaca-se as novas aprendizagens do grupo enquanto coletivo que revestiu os
encontros com novas texturas com diferentes visões, na tentativa de redizer coisas,
arranhar outras e, principalmente, construir um espaço de interlocução para discutir
sobre arte. | por |
dc.contributor.advisor1 | Oliveira, Marilda Oliveira de | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/7835230852202032 | por |
dc.contributor.referee1 | Pereira, Marcos Villela | |
dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/2910880978387325 | por |
dc.contributor.referee2 | Lazzarin, Luís Fernando | |
dc.contributor.referee2Lattes | http://lattes.cnpq.br/8243844643378763 | por |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/4106788280055279 | por |
dc.publisher.country | BR | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |