dc.creator | Bertuzzi, André | |
dc.date.accessioned | 2022-05-25T14:02:20Z | |
dc.date.available | 2022-05-25T14:02:20Z | |
dc.date.issued | 2020-04-06 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/24468 | |
dc.description.abstract | The National High School Examination (ENEM), instituted as a public policy related
to Higher Education access since 2009, as well as the traditional entrance exams,
end up conditioning the teaching of History of formal and informal, public and private,
education institutions. The impacts can be perceived in the choices of the evaluation
methods and the programmatic contents worked on. This work presents the
development of a use possibility of the History’s questions of ENEM in the History
teaching associated with a reflexive evaluative practice focused on interculturality. In
this perspective, the interculturalism, in addition to recognizing diversity, proposes the
integration and transformation of the social agents involved, including the teaching
and learning processes. The research emerged from a bibliographic survey about the
referred themes and their respective concepts, starting from that, a brief
historicization of the History teaching and the evaluation was elaborated, highlighting
Brazilian aspects, and finally, a profound survey about specificities and concepts of
Interculturality and Evaluation, considering their variations and characteristics, was
carried out. In order to contextualize the work, the main elements of the structure,
scope and impacts of ENEM were presented. Based on that, the following subjects
were selected: Heritage and Identity Education, and Indigenous and Afro-Brazilian
themes, these subjects were references in the choices of the issues to be worked on.
After the theoretical discussion, a selection of four guiding axes was presented,
which served as an instrument for the reading and problematization of the ENEM’s issues chosen in the work. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Enem | por |
dc.subject | Ensino de história | por |
dc.subject | Avaliação | por |
dc.subject | Interculturalidade | por |
dc.subject | History teaching | eng |
dc.subject | Evaluation | eng |
dc.subject | Interculturality | eng |
dc.title | Ensino de História a partir de questões do Enem: avaliação e interculturalidade | por |
dc.title.alternative | History teaching from Enem issues: evaluation and interculturality | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | O Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM), instituído como política pública de
ingresso ao ensino superior a partir de 2009, assim como os tradicionais
vestibulares, acabam condicionando o ensino de História das redes formais e
informais de ensino, públicas e privadas. Os impactos podem ser percebidos nas
escolhas dos métodos avaliativos e dos conteúdos programáticos trabalhados. Este
trabalho apresenta o desenvolvimento de uma possibilidade de uso das questões de
História do ENEM no ensino de História associado à uma prática avaliativa reflexiva
voltada para a interculturalidade. Nessa perspectiva, o interculturalismo, para além
do reconhecimento da diversidade, propõe a integração e transformação das(os)
agentes sociais envolvidas(os), inclusive nos processos de ensino e de
aprendizagem. A pesquisa partiu da elaboração de uma breve historicização do
ensino de História e da avaliação, principalmente no Brasil, e de um levantamento
bibliográfico sobre assuntos referentes à Interculturalidade e à Avaliação, com suas
especificidades e características. Para a contextualização do trabalho, foram
apresentados os principais elementos da estruturação, abrangência e impactos do
ENEM no Brasil atual. A partir disso, foram selecionados os assuntos “Educação
Patrimonial e Identidade”, e “Temáticas Indígenas e Afro-brasileiras”, para serem
referenciais das escolhas das questões a serem trabalhadas. Após a discussão
teórica, foi apresentada uma seleção de quatro eixos norteadores que serviram de
instrumento para o desenvolvimento de uma leitura e problematização das questões
do ENEM escolhidas no trabalho. | por |
dc.contributor.advisor1 | Ribeiro, José Iran | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/1466425361587196 | por |
dc.contributor.referee1 | Mourad, Leonice Aparecida de Fátima Alves Pereira | |
dc.contributor.referee2 | Cerri, Luís Fernando | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/2182053508499576 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | História | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Ensino de História em Rede Nacional | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |