dc.contributor.advisor | Dalla Corte, Marilene Gabriel | |
dc.creator | Soares, Ana Lise Barbosa | |
dc.date.accessioned | 2022-06-21T14:33:24Z | |
dc.date.available | 2022-06-21T14:33:24Z | |
dc.date.issued | 2022-02-25 | |
dc.date.submitted | 2022 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/24928 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, RS, 2022. | por |
dc.description.abstract | This monographic study stems from the conclusion work of the Specialization Course
in Educational Management, of the Postgraduate Program in Public Policies and
Educational Management, and is part of the study of the Gestar/CNPq Research
Group at UFSM. Its general objective is to understand characteristics present in
quilombola, indigenous and rural school communities, in view of their influence on
the interaction of managers. This is a qualitative research, using an exploratory
bibliographic study – to review the literature – and the state of knowledge of scientific
productions – based on the theoretical studies of Morosini and Fernandes (2014).
The literature review was focused on the identity and profile of the manager - by the
sociological theory of Hall (2011), Bauman (2005) and Ciampa (1984) and
pedagogical theories of Libâneo (2015) and Lück (2010) -, in the conceptions of
administration and management of education and school communities and their
diversity. The state of knowledge prioritized the analysis of dissertations produced in
Brazil in the five-year period (2016 to September 2021) obtained from the Brazilian
Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD), bringing an analysis of the school
management of quilombola, indigenous and rural communities. Seventeen
dissertations selected for the state of knowledge were used: three dissertations
related to the quilombola community - Silva (2016), Santos (2018) and Cunha (2018),
two related to the indigenous community - Gomes (2016) and Maciel (2017), and 12
dissertations related to the rural community – Ferreira (2018), Gonçalves (2017),
Vieira (2016), Justino (2016), Goulart (2018), Moura (2019), Teixeira (2019), Gusmão
(2017), Carmo (2020), Perin (2017), Andrade (2016) and Stefanello (2017). The
study also focused on remote teaching carried out in the pandemic period of 2020
and 2021. It is concluded that having knowledge about the history of quilombola,
indigenous and the field is of paramount importance for school management. It is
necessary for the manager to pay attention to the aspects that link the community
with the school, for a good bond with the community it is necessary to have dialogue,
to know the struggles of the community and to introduce its culture in the school curriculum. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Gestão escolar | por |
dc.subject | Comunidade | por |
dc.subject | Educação quilombola | por |
dc.subject | Educação indígena | por |
dc.subject | Educação do campo | por |
dc.subject | School management | eng |
dc.subject | Community | eng |
dc.subject | Quilombola education | por |
dc.subject | Indigenous education | eng |
dc.subject | Field education | eng |
dc.title | Gestão escolar em comunidades quilombola, indígena e do campo | por |
dc.title.alternative | School management in quilombola, indigenous and field communities | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Santa Maria, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional | por |
dc.description.resumo | Este estudo monográfico decorre de trabalho de conclusão do curso de
Especialização em Gestão Educacional, do Programa de Pós-graduação em
Políticas Públicas e Gestão Educacional, e se insere no bojo de estudos do Grupo
de Pesquisa Gestar/CNPq da UFSM. Tem como objetivo geral compreender
características presentes em comunidades escolares quilombolas, indígenas e do
campo, tendo em vista sua influência na interatuação dos gestores. Trata-se de uma
pesquisa de natureza qualitativa, utilizando-se de estudo bibliográfico exploratório –
para a revisão da literatura – e do estado de conhecimento de produções científicas
– baseado nos estudos teóricos de Morosini e Fernandes (2014). A revisão da
literatura foi focada na identidade e perfil do gestor – pela teoria sociológica de Hall
(2011), Bauman (2005) e Ciampa (1984) e teorias pedagógicas de Libâneo (2015) e
Lück (2010) –, nas concepções de administração e gestão da educação e nas
comunidades escolares e sua diversidade. O estado de conhecimento priorizou a
análise de dissertações produzidas no Brasil no período cinco anos (2016 a
setembro de 2021), obtidas na Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações
(BDTD), trazendo uma análise na gestão escolar das comunidades quilombola,
indígena e do campo. Foram utilizadas dezessete dissertações selecionadas para o
estado de conhecimento: três dissertações relacionadas a comunidade quilombola –
Silva (2016), Santos (2018) e Cunha (2018), duas relacionadas a comunidade
indígena – Gomes (2016) e Maciel (2017), e 12 dissertações relacionadas a
comunidade do campo – Ferreira (2018), Gonçalves (2017), Vieira (2016), Justino
(2016), Goulart (2018), Moura (2019), Teixeira (2019), Gusmão (2017), Carmo
(2020), Perin (2017), Andrade (2016) e Stefanello (2017).O estudo também focou no
ensino remoto realizado no período pandêmico de 2020 e 2021. Conclui-se que ter
os conhecimentos sobre a história das comunidades quilombola, indígena e do
campo é de suma importância para a gestão escolar. É necessário o gestor se
atentar aos aspectos que ligam a comunidade com a escola, para um bom vínculo
com a comunidade é necessário haver diálogo, conhecer as lutas da comunidade e
introduzir sua cultura no currículo escolar. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |