dc.contributor.advisor | Drabach, Nadia Pedrotti | |
dc.creator | Toccolini, Lilian Paula | |
dc.date.accessioned | 2014-03-14 | |
dc.date.accessioned | 2014-03-14T14:17:09Z | |
dc.date.available | 2014-03-14T14:17:09Z | |
dc.date.issued | 2013-11-29 | |
dc.date.submitted | 2014-03-14 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/109 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, EaD, RS, 2013 | por |
dc.description.abstract | The theme Democratic Management became very important in society and principally within schools as a means of quality teaching. Therefore, this study problematizes how to promote the effective participation of all segments of the school community in order to democratize teaching through a process that involves the exercise of citizenship. In view of this, presents itself the proposition to recognize the importance of democratic management in school in all its aspects, to identify the guiding principles of a democratic and participative management, understand the Political Pedagogical Project - PPP as a guiding element of actions to be developed at school, to check if there is integration between school staff and families to ensure the student will remain successful. Thereby, was developed a case study, which allowed to detect that the school presents a management based on dialogue, participation and joint actions. The research is divided into three parts: Reflections about school management, Fundamentals of school management in basic education and The democratic management in the school context: analysis and search’s results. The teamwork, of form democratic and participative, aims to improvement of the education, because together it will possible to find solutions in order that exist a basic education that can provide to the student an ambient that provides a significant learning, inside of reality in which the school is inserted. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | eng |
dc.subject | Gestão democrática | por |
dc.subject | Educação | por |
dc.subject | Participação | por |
dc.subject | Cidadania | por |
dc.title | A gestão democrática no espaço escolar: educar para a cidadania | por |
dc.title.alternative | The democratic management in the school space: educate for citizenship | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de Sarandi, RS | por |
dc.degree.level | Especialização | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional, EaD | por |
dc.description.resumo | O tema Gestão Democrática tornou-se algo muito importante na sociedade e principalmente para as escolas, como forma de um ensino de qualidade. Assim sendo, esta pesquisa problematiza como promover a participação efetiva de todos os segmentos da comunidade escolar de forma a democratizar o ensino através um processo que pressupõe o exercício da cidadania. Em vista disso, apresenta-se a proposição de reconhecer a importância da gestão democrática no espaço escolar em todos os seus aspectos, identificar os princípios norteadores de uma gestão democrática e participativa, compreender o Projeto Político Pedagógico PPP como elemento orientador das ações a serem desenvolvidas na escola; verificar se há integração entre equipe escolar e famílias visando garantir a permanência do aluno com sucesso. Desse modo, foi desenvolvido um estudo de caso, que possibilitou detectar que a escola apresenta uma gestão baseada no diálogo, participação e ações conjuntas. A pesquisa está dividida em três momentos: Reflexões acerca da gestão escolar, Fundamentos da Gestão escolar na educação básica e A gestão democrática no contexto escolar: análise e resultados da pesquisa. O trabalho em equipe, de forma democrática e participativa, visa à melhoria da educação, pois juntos será possível encontrar soluções para que haja uma educação básica que possa proporcionar ao aluno um ambiente que propicie uma aprendizagem significativa, dentro da realidade na qual a escola está inserida. | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |