dc.contributor.advisor | Mello, Andrelisa Goulart de | |
dc.creator | Marangon, Cristiane | |
dc.date.accessioned | 2017-09-21T13:00:29Z | |
dc.date.available | 2017-09-21T13:00:29Z | |
dc.date.issued | 2014-12-06 | |
dc.date.submitted | 2014 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/11712 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, EaD, RS, 2014. | por |
dc.description.abstract | This paper deals with aspects related to school administration and management and their possible conceptual intercrosses in the daily operation of the school that encompasses human, pedagogical and financial relations. The research aimed to identify design management within a public school in the State, the city of Ibirubá - RS, considering the theoretical and practical relationship between school management and administration. The research model used was descriptive qualitative research methodology, which was characterized as a case study. For data collection open questionnaires were conducted about what the respondents understood the concepts School Management, Educational Management and Democratic Management; the concepts and differences between School Management and Administration; Who are the school managers and the actions and / or strategies that they need to have within the school, and the results were analyzed and reported in this monograph of specialization. To support this study were used as a theoretical Paulo Freire (1996); MoacirGadotti (1992); Heloisa Lück (2002); Libâneo (2007) and others that deal with the theme. It was evident that to develop the work of school organization is necessary to promote democratic management in the school setting in the administrative, financial and educational dimensions, discuss and analyze the challenges, possibilities and limits of management experience with the school community and especially identify the key principles of a democratic and participative management. Therefore understand the changes that led to the democratic management school management, is crucial to understanding the concepts that are associated with this process. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Gestão educacional | por |
dc.subject | Gestão escolar | por |
dc.subject | Democratização | por |
dc.subject | Educational management | eng |
dc.subject | School management | eng |
dc.subject | Democratization | eng |
dc.title | Administração versus gestão escolar: o intercruzamento conceitual | por |
dc.title.alternative | Administration vs. management school: the conceptual interbreeding | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de Tio Hugo, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional, EaD | por |
dc.description.resumo | Este trabalho trata dos aspectos referentes a administração e gestão escolar e seus eventuais intercruzamentos conceituais no cotidiano de funcionamento da escola que engloba relações humanas, pedagógicas e financeiras. A pesquisa teve por objetivo identificar a concepção de gestão no âmbito de uma escola pública Estadual, na cidade de Ibirubá – RS, considerando a relação teórica e prática entre gestão escolar e administração. O modelo de pesquisa utilizado foi à pesquisa metodológica qualitativa descritiva, a qual caracterizou-se como um estudo de caso. Para a coleta de dados foram realizados questionários abertos acerca do que os entrevistados entendiam sobre os conceitos de Gestão Escolar, Gestão Educacional e Gestão Democrática; os conceitos e as diferenças entre Gestão Escolar e Administração; quem são os gestores escolares e as ações e/ou estratégias que eles precisam ter no âmbito da escola, sendo os resultados analisados e divulgados nesta monografia de especialização. Para embasar esse estudo foram utilizados como referencial teórico Paulo Freire (1996); Moacir Gadotti (1992); Heloisa Lück (2002); Libâneo (2007) entre outros que versam sobre a temática. Evidenciou-se que para desenvolver o trabalho de organização escolar é necessário promover uma gestão democrática no espaço escolar nas dimensões administrativa, financeira e pedagógica, discutir e analisar os desafios, as possibilidades e os limites das experiências de gestão com a comunidade escolar e, sobretudo, identificar os princípios norteadores de uma gestão democrática e participativa. Pois, entender as mudanças que a gestão democrática acarretou para a gestão escolar, é fundamental a compreensão dos conceitos que associam a esse processo. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |