dc.contributor.advisor | Maraschin, Mariglei Severo | |
dc.creator | Zugel, Aline Vanessa Bach | |
dc.date.accessioned | 2018-02-26T12:05:17Z | |
dc.date.available | 2018-02-26T12:05:17Z | |
dc.date.issued | 2015-11-27 | |
dc.date.submitted | 2015 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/12530 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, EaD, RS, 2015. | por |
dc.description.abstract | This monograph of specialization in Educational Management has as its central theme the democratic management: the work of managers, seeking to deepen the studies carried out in the course of specialization in Educational Management from UFSM. This study aimed to analyze the management proposal adopted in elementary State school Gee, with the problem of research: what are the experiences, challenges and difficulties in the implementation of the democratic management of this school. The methodological process adopted in the research part of the qualitative approach based on participant research, observations, questionnaires applied to teachers, staff, parents, students and school manager, seeking to understand the process of democratization of public school. The research is organized into four chapters, and the first chapter is the methodology, in the second chapter a definition about what it means to the democratic administration. In the third chapter, we highlight the role of the Manager in the educational institution and finally in the fourth chapter the school manager's performance space. From the data analyzed in this research it can be concluded that the school has been performing in his work democratic practices, which include participation and community involvement in school decision-making. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Gestão democrática | por |
dc.subject | Escola | por |
dc.subject | Gestores | por |
dc.subject | Democratic management | eng |
dc.subject | School managers | eng |
dc.title | Gestão democrática: o trabalho dos gestores | por |
dc.title.alternative | Democratic management: the work of managers | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de TrÊs Passos, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional, EaD | por |
dc.description.resumo | A presente monografia de Especialização em Gestão Educacional tem como tema central a Gestão democrática: o trabalho dos gestores, buscando aprofundar os estudos realizados no curso de Especialização em Gestão Educacional da UFSM. Nesta pesquisa objetivou-se analisar a proposta de gestão adotada em uma escola da rede pública de Três Passos, tendo como problema de pesquisa: quais as experiências, desafios e dificuldades na implantação da gestão democrática desta escola. O processo metodológico adotado na pesquisa parte da abordagem qualitativa fundamentada na pesquisa participante, através de observações, questionários aplicados aos professores,funcionários, pais, alunos e gestora da escola, buscando compreender o processo de democratização de uma escola pública. A pesquisa está organizada em quatro capítulos, sendo que no primeiro capítulo encontra-se a metodologia, no segundo capítulo faz-se uma definição sobre o que significa a gestão democrática. No terceiro capítulo destaca-se o papel do gestor na instituição de ensino e por último no quarto capítulo a escola o espaço de atuação do gestor. A partir dos dados analisados nesta pesquisa pode-se concluir que a escola vem realizando em seu trabalho práticas democráticas, que contemplam a participação e o envolvimento da comunidade escolar na tomada de decisões. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |