dc.contributor.advisor | Brittes, Letícia Ramalho | |
dc.creator | Vargas, Patricia Vasconcelos de | |
dc.date.accessioned | 2018-03-15T12:35:21Z | |
dc.date.available | 2018-03-15T12:35:21Z | |
dc.date.issued | 2014-11-29 | |
dc.date.submitted | 2014 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/12710 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, EaD, RS, 2014. | por |
dc.description.abstract | From the comprehension that manager action has become a complex and hard work, considering that it needs to answer the necessities of the system, and at the same time answer the necessities and peculiarities related to the school in an efficient way, it supposes that this subject presents as a crucial articulator to the implementation of democratic processes in school. In that context, this study was structured, that aims analyzing and comprehends which are the managers perspectives and challenges of the public schools in Uruguaiana focused on democratic management. This study works in a qualitative approach through a case study analysis. In the data collection it will be used these analytical tools: participant observation and a questionnaire. Based on the analysis and answers of the participants it was possible present some relevant considerations in relation to school management practices, understanding many aspects of democratic management and the function of the manager in that process. We believe that some discussions and studies related to the school democratization process lead us to face new possible ways which could interfere in relevant changes in education field. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Perspectivas | por |
dc.subject | Desafios | por |
dc.subject | Gestão | por |
dc.subject | Democrática | por |
dc.subject | Perspectives | eng |
dc.subject | Challenges | eng |
dc.subject | Managers | eng |
dc.subject | Democratic management | eng |
dc.title | Perspectivas e desafios dos gestores municipais de Uruguaiana, com vistas à gestão democrática | por |
dc.title.alternative | Perpections and chalends from municipals managers from Uruguaiana, with manager’s democratic visit | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de Cacequi, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional, EaD | por |
dc.description.resumo | Partindo do entendimento de que a atuação do gestor tem se tornado tarefa difícil e complexa, pois precisa cumprir com as demandas de um sistema e ao mesmo tempo atender as necessidades e particularidades relacionadas à sua escola de forma eficiente e competente, presume-se que o mesmo se revela em um importante articulador para a implementação e efetivação dos processos de democratização da escola. Diante desse contexto é que foi estruturado o presente estudo, com o objetivo de analisar e compreender quais as perspectivas e os desafios dos gestores da rede municipal de Uruguaiana com vistas à gestão democrática. Nesse trabalho foi utilizada uma abordagem qualitativa, por meio de um estudo de caso. Na coleta de dados foram usados os seguintes instrumentos: observação participante e um questionário. Com base nas observações e análises dos questionários foi possível levantar considerações relevantes com relação a prática da gestão escolar, compreendendo diversos aspectos da gestão democrática e da função do gestor nesse processo. Acredita-se que as discussões e estudos relacionados aos processos de democratização da escola levam a possíveis caminhos que conduzem as mudanças tão almejadas na educação. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |