dc.contributor.advisor | Furquim, Alexandra Silva dos Santos | |
dc.creator | Machado, Cristielle da Silva Paim | |
dc.date.accessioned | 2018-04-10T11:20:33Z | |
dc.date.available | 2018-04-10T11:20:33Z | |
dc.date.issued | 2014-11-28 | |
dc.date.submitted | 2014 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/12902 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, EaD, RS, 2014. | por |
dc.description.abstract | This work is a study about the vision of school managers on the design of the
play in child development in early childhood education. The overall objective of the
research was to know the views of managers of a private school in the city of Santa
Maria / RS regarding playfulness in the development of children in kindergarten. The
research has a qualitative approach, characterized as a case study. We used a
questionnaire answered by three school managers. Survey participants indicated that
playfulness goes beyond the play and therefore should permeate teaching practices
in early childhood education. They argued also that starting from play activities the
child know to interpret and carry out the various activities proposed in the school
environment, with emphasis on their integral development. The investigation
highlighted that it is up to managers to understand and guide the teaching staff in
order to enable the improvement of the quality of education research institution,
noting that the playfulness should be the axis pleasant and welcoming education for their students. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Gestão escolar | por |
dc.subject | Educação infantil | por |
dc.subject | Ludicidade | por |
dc.subject | School management | eng |
dc.subject | Early childhood education | eng |
dc.subject | Playfulness | eng |
dc.title | A ludicidade no desenvolvimento na criança na educação infantil: o olhar dos gestores escolares | por |
dc.title.alternative | The manager school and your view on playfulness in the development of early childhood education of children | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de Agudo, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional, EaD | por |
dc.description.resumo | Este trabalho é um estudo acerca da visão dos gestores escolares sobre a
concepção do lúdico no desenvolvimento da criança na Educação Infantil. O objetivo
geral da pesquisa foi conhecer as concepções dos gestores de uma escola privada
do município de Santa Maria/RS em relação a ludicidade no desenvolvimento das
crianças na Educação Infantil. A pesquisa possui uma abordagem qualitativa,
caracterizada como um estudo de caso. Utilizou-se um questionário respondido por
três gestores escolares. Os participantes da pesquisa apontaram que a ludicidade
vai além do brincar e, por isso, deve permear as práticas pedagógicas na Educação
Infantil. Defenderam, também, que partindo de atividades lúdicas a criança saberá
interpretar e realizar as distintas atividades propostas no ambiente escolar, com
ênfase no seu desenvolvimento integral. Os investigados destacaram que aos
gestores cabe compreender e orientar o corpo docente, a fim de possibilitar a
melhoria da qualidade de ensino da instituição pesquisada, ressaltando que a
ludicidade deve ser o eixo de educação prazerosa e acolhedora para seus alunos. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |