dc.contributor.advisor | Ourique, Maiane Liana Hatschbach | |
dc.creator | Nunes, Maria Gessi Pereira | |
dc.date.accessioned | 2018-04-17T12:01:05Z | |
dc.date.available | 2018-04-17T12:01:05Z | |
dc.date.issued | 2009-08-08 | |
dc.date.submitted | 2009 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/12986 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialiazação em Gestão Educacional, EaD, RS, 2009. | por |
dc.description.abstract | The study The educational manager and the democratization in the teaching process:
some questions proposes a reflexion about the practices of the democratic management at
school level. It also carries out a historical approach of the Brazilian education since the
colonial period times when the school was authoritarian and excluding. Along with the
social changes, the school has transformed itself, becoming more demanding and complex,
demanding more partnership and responsibility in its management. The democratic
management is indispensable in this change process. In the democratic management, the
ability to think and work in teams is pointed out and it breaks the political subordination
and ideological submission. The manager makes possible the democratic development in the
school, allowing the participation in the core of the administrative and pedagogical practice.
The knowledge building happens in a democratic environment, with the overcoming of
differences without affecting the development of what is from the individual or collective,
breaking a bureaucratic and authoritarian tendency. The building of the citizenship
happens in the school environment, making clear that being a citizen is fully exerting, at
social level, the rights and obligations based in the exercise of the citizenship. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Gestão | por |
dc.subject | Planejamento | por |
dc.subject | Participação | por |
dc.subject | Democracia | por |
dc.subject | Management | eng |
dc.subject | Planning | eng |
dc.subject | Participation | eng |
dc.subject | Democracy | eng |
dc.title | O gestor educacional e a democratização no processo de ensino: algumas indagações | por |
dc.title.alternative | The educational manager and the democratization in the teaching process: some questions | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de Constantina, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional, EaD | por |
dc.description.resumo | O estudo O Gestor Educacional e a Democratização no processo de Ensino: algumas
indagações propõe uma reflexão sobre as práticas de gestão democrática na escola. Realiza
também uma abordagem histórica da educação brasileira desde os tempos coloniais, época em
que a escola torna-se autoritária e excludente. Juntamente com as mudanças sociais, a escola
se transforma, tornando-se mais exigente e complexa, exigindo mais parceria e
responsabilidade em sua gestão. A gestão democrática é indispensável neste processo de
mudança. Na gestão democrática, a capacidade de pensar e trabalhar em equipe se evidencia e
rompe c o m a subordinação política e submissão ideológica. O gestor possibilita o
desenvolvimento democrático na escola, permitindo o exercício da participação no interior da
prática administrativa e pedagógica. A construção do conhecimento acontece num ambiente
democrático, com a superação das diferenças de forma a não abafar nem constranger o
desenvolvimento do que é individual e do que é coletivo, rompendo com uma tendência
burocrática e autoritária. A construção da cidadania dá-se no ambiente escolar, esclarecendo
que ser cidadão é exercer plenamente, na sociedade, os direitos e deveres baseados no
exercício da democracia. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |