dc.contributor.advisor | Drabach, Neila Pedrotti | |
dc.creator | Barros, Claudia Cunha Melo | |
dc.date.accessioned | 2018-06-22T13:30:11Z | |
dc.date.available | 2018-06-22T13:30:11Z | |
dc.date.issued | 2010-09-18 | |
dc.date.submitted | 2010 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/13509 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especializacao em Gestão Educacional, EaD, RS, 2010. | por |
dc.description.abstract | The interrelationship between the educational management, school management and the
administration of education, constituted the theme of this research. In this spectrum, the
possibilities of the pedagogical management front of democratic education has been the
guiding lights of literature, bringing the center of the discussion direct and indirect actions of
the macro and micro educational facilities from the public policies of educational
management, legal framework provided by formed by the 1988 Federal Constitution and the
Law of Directives and Bases of National Education Law 9394/96, respectively. In this way,
we had as objectives to place educational policies throughout the twentieth century, starting
with the year 1920, highlighting the emergence and formation of school management,
understanding the political economic and ideological factors that shape the current scenario
and its implications for educational management and school, identify the potential of
managing the educational front to building a democratic education. In this research, education
has been understood as a practice within a specific space-time, taking action as a practice of
individuals to participate in the actual production of knowledge, beyond the traditional
disciplines, work in shaping values, attitudes and ethics. To contextualize the interrelationship
between educational administration and management of teaching, we resume the path of
education from the 1920s to the present day, pointing to the trajectory, since the beginning of
the school administration followed by the social struggle in pursuit of democracy and
realization of democratic school management, focusing on the prospect of effective
participation of school actors as subjects of the process of effective management for
emancipation. It was felt that education today is still exclusive and that agents are still
subordinate to the demands of capitalist society by setting a policy of "commodification,"
which perpetuates inequality by allowing the return of meritocracy, where success and failure
are by risk of the customers on the educational market. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Gestão | por |
dc.subject | Democrática | por |
dc.subject | Pedagógico | por |
dc.subject | Management | eng |
dc.subject | Democracy | eng |
dc.subject | Pedagogical | eng |
dc.title | A interrelação entre gestão educacional e gestão do pedagógico | por |
dc.title.alternative | Interrelation between education administration and administration of the pedagogic | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de Fortaleza, CE, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional, EaD | por |
dc.description.resumo | A interrelação entre a gestão educacional, a gestão escolar e a gestão do pedagógico
constituiu-se o tema desta pesquisa. Neste espectro, as possibilidades da gestão do pedagógico
frente à educação democrática constituiu o eixo norteador dessa pesquisa bibliográfica,
trazendo ao centro da discussão ações diretas e indiretas da macro e da micro estruturas
educacionais a partir das políticas públicas de gestão educacional, asseguradas pelo arcabouço
legal, formado pela Constituição Federal de 1988 e pela Lei de Diretrizes e Bases da
Educação Nacional Lei n.º 9394/96, respectivamente. Neste percurso, tivemos como
objetivos, situar as políticas educacionais ao longo do século XX, iniciando pelos anos de
1920; evidenciar o surgimento e constituição da gestão escolar, compreendendo os elementos
políticos econômicos e ideológicos que configuram o atual cenário e suas implicações para a
gestão educacional e escolar; identificar as potencialidades da gestão do pedagógico frente à
construção de uma educação democrática. A educação, nesta pesquisa foi compreendida como
prática situada num determinado espaço-tempo, tomando a ação pedagógica como prática de
sujeitos reais que ao participarem da produção de conhecimento, além das disciplinas
tradicionais, atuam na formação de valores, atitudes e ética. Para contextualizar a interrelação
entre a gestão educacional e a gestão do pedagógico, retomamos a trajetória educacional a
partir dos anos 1920 do século XX até os dias atuais, apontando para a trajetória, desde o
surgimento da administração escolar seguindo pelas lutas sociais em busca da democracia e
efetivação da gestão escolar democrática, enfocando a perspectiva de participação efetiva dos
atores da escola, como sujeitos do processo de efetivação da gestão para a emancipação.
Percebeu-se que a educação nos dias atuais continua excludente e que os agentes/sujeitos
continuam subordinados às demandas da sociedade capitalista, configurando uma política de
“mercadificação”, que perpetua a desigualdade social permitindo o retorno da meritocracia
onde o sucesso e o fracasso fica por conta e risco dos clientes no mercado educacional. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |