dc.contributor.advisor | Furquim, Alexandra Silva dos Santos | |
dc.creator | Bertoldi, Marieli | |
dc.date.accessioned | 2018-06-25T10:55:08Z | |
dc.date.available | 2018-06-25T10:55:08Z | |
dc.date.issued | 2011-09-16 | |
dc.date.submitted | 2011 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/13512 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, EaD, RS, 2011. | por |
dc.description.abstract | This monograph thematizes about educational management and school in which we
sought to investigate how does the school management in schools of St. Anthony’s
Plateau / RS. Specifically aimed at identifying the school under study is constructer
das the school management understands the role of school managers with quality, the
actions delegated in the face of educational management and meet the challenges
that predominate in the practice of school manager. The survey was developed with
a qualitative approach, characterized as a case study. Participated in the study,
three school administrators, Rita, Cristiane and Roseli. As an instrument of data,
collection used the questionnaire. The data were analyzed, reflected, rescued from
new knowledge, the reality of schools and managers. The interviewee has revealed
ways of thinking, acting, feeling, being a very important contribution that can answer
the questions posed, they know that there are responsibilities and commitments to
be met. Each seek their own way, so that solutions can together, educators and
families, do a job that guarantees the participation of most families in the daily school
management. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Gestão educacional | por |
dc.subject | Gestão escolar | por |
dc.subject | Diretor escolar | por |
dc.subject | Educational management | eng |
dc.subject | School management | eng |
dc.subject | School director | eng |
dc.title | Gestão educacional: o ato de educar, pensar, sentir e agir | por |
dc.title.alternative | Management education: the act of educating, think, feel and act | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de Tio Hugo, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional, EaD | por |
dc.description.resumo | Esta monografia tematiza acerca da gestão educacional e escolar, em que se buscou
investigar como ocorre a gestão em escolas de Santo Antônio do Planalto/RS.
Especificamente objetivou-se identificar nas escolas em estudo como é construída a
gestão escolar, conhecer o papel dos diretores no contexto da gestão escolar e
conhecer os desafios que predominam na prática do diretor escolar. A pesquisa foi
desenvolvida com uma abordagem qualitativa, caracterizada como um estudo de
caso. Participaram do estudo três diretores de escola. Como instrumento de coleta de
dados utilizou-se o questionário. O estudo revelou formas de pensar, de agir e de
sentir do diretor escolar, profissional que possui responsabilidades e compromissos a
serem cumpridos e que buscam cada um a sua maneira soluções para que possam
juntos, gestores e famílias, realizar um trabalho que garanta a participação eficaz da
comunidade escolar no cotidiano da gestão escolar. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |