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dc.creatorVargas, Andrea Quilian de
dc.date.accessioned2018-07-13T17:57:09Z
dc.date.available2018-07-13T17:57:09Z
dc.date.issued2017-11-24
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/13782
dc.description.abstractLuigi Pirandello stood out in the dramaturgy field and Italian literature in the end of the XIX century and in the beginning of the XX one writing short stories, poetry, novels, critical assays, fantastic narratives and plays. He lived the turbulent context of the modernity consequently experiencing, in a dramatic way, the destabilization of the human being. In the context of dramaturgy, Pirandello refused the idea that the character should ―represent‖ the human being. His metatheater plays materialize the desire of being free from the mandatory mimetic. Based on this assumption, we intend to discover how Pirandello approached the inevitable and undesirable presence of man in his short stories and novels. We emphasize that the expression "(de) humanization" is not related to the Deconstruction proposed by Derrida, but to the concept of "dehumanization" of Ortega Y Gasset.eng
dc.description.sponsorshipCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESpor
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Federal de Santa Mariapor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectPirandellopor
dc.subjectLiteratura Comparadapor
dc.subjectModernidadepor
dc.subjectRepresentaçãopor
dc.subjectDesumanizaçãopor
dc.subjectPirandelloeng
dc.subjectComparative Literatureeng
dc.subjectModernityeng
dc.subjectRepresentationeng
dc.subjectDehumanizationeng
dc.titleO conflito da representação nas narrativas de Luigi Pirandello: a (des) humanização da artepor
dc.title.alternativeThe conflict of the representation in the narratives of Luigi Pirandello: the (de) humanization of arteng
dc.typeTesepor
dc.description.resumoLuigi Pirandello se destacou no universo da dramaturgia e da literatura italianas do final do século XIX e início do XX produzindo contos, poesias, romances, ensaios críticos, narrativas fantásticas e peças teatrais. Inserido no contexto da modernidade, vivenciou de forma dramática a desestabilização do indivíduo. No âmbito da dramaturgia, Pirandello recusava a ideia de que a personagem deveria ―representar‖ o ser humano, sendo que as peças metateatrais são a concretização desse anseio de libertação da obrigatoriedade mimética buscada por ele. Partindo desse pressuposto, pretendemos investigar, neste trabalho, de que forma Pirandello abordou a inevitável e indesejada presença do homem nos seus contos e romances. Salientamos que a expressão ―(des) humanização‖ não se relaciona à Desconstrução proposta por Derrida, mas ao conceito de ―desumanização‖ de Ortega Y Gasset.por
dc.contributor.advisor1Umbach, Rosani Úrsula Ketzer
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5773862679226891por
dc.contributor.referee1Bittencourt, Rita Lenira de Freitas
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/3297254456569108por
dc.contributor.referee2Vivian, Ilse Maria da Rosa
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/0297955629862192por
dc.contributor.referee3Alós, Anselmo Peres
dc.contributor.referee3Latteshttp://lattes.cnpq.br/4335387854670599por
dc.contributor.referee4De Martini, Marcus
dc.contributor.referee4Latteshttp://lattes.cnpq.br/6710912583881896por
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/6112538992333166por
dc.publisher.countryBrasilpor
dc.publisher.departmentLetraspor
dc.publisher.initialsUFSMpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Letraspor
dc.subject.cnpqCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASpor
dc.publisher.unidadeCentro de Artes e Letraspor


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