dc.contributor.advisor | Ludwig, Cristiane | |
dc.creator | Coelho, Geise Pereira Lessa | |
dc.date.accessioned | 2018-07-25T15:42:48Z | |
dc.date.available | 2018-07-25T15:42:48Z | |
dc.date.issued | 2011-09-16 | |
dc.date.submitted | 2011 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/13906 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, EaD, RS, 2011. | por |
dc.description.abstract | This paper presents some reflections on the school management under the horizon of democratic principles. In this sense, the research aims to examine how the manager enables the process of democratic management inside the school routine. For a comprehensive analysis of the theme, the research relies on qualitative approach using ethnographic study in an attempt to deepen so reflective and critical processes involved in democratic school management. The theoretical contributions of research to bolster the studies of Lück (1996), Gold (2001), Paro (2006), Lebanon (2001) and some laws that introduce school management based on the principles of democracy. From the perspective of an intersubjective work, the action turns to the project manager training, breaking with bureaucratic forms, rigid and authoritarian school organizations. In contrast, seeks to promote channels in their actions guided by reflective processes in the pursuit of training and self-critical subjects. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Gestão escolar democrática | por |
dc.subject | Participação | por |
dc.subject | Autonomia | por |
dc.subject | Educação | por |
dc.subject | Democratic school management | eng |
dc.subject | Participation | eng |
dc.subject | Empowerment | eng |
dc.subject | Education | eng |
dc.title | Gestão escolar: uma análise da gestão democrática desenvolvida no âmbito da rede pública municipal | por |
dc.title.alternative | Management school: na analysis of democratic management developed within the network public municipal | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de Sapucaia do Sul, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional, EaD | por |
dc.description.resumo | O presente trabalho apresenta algumas reflexões sobre a gestão escolar sob o horizonte dos princípios democráticos. Nesse sentido, a pesquisa objetiva analisar de que forma o gestor viabiliza o processo de gestão democrática no interior do cotidiano escolar. Para a análise compreensiva da temática, a investigação apóia-se na abordagem qualitativa por meio de estudo etnográfico, na tentativa de aprofundar de forma reflexiva e crítica os processos implicados na gestão democrática escolar. Os aportes teóricos da pesquisa amparam-se nos estudos de Lück (1996), Dourado (2001), Paro (2006), Libâneo (2001) e em algumas normativas legais que introduzem a gestão escolar pautada nos princípios democráticos. Sob a perspectiva de um trabalho intersubjetivo, a ação do gestor se volta para projetos formativos, quebrando com as formas burocráticas, autoritárias e rígidas das organizações escolares. Em contraponto, procura promover em suas ações canais pautados em processos reflexivos, na busca da formação de sujeitos críticos e autônomos. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |