dc.contributor.advisor | Felix, Glades Tereza | |
dc.creator | Campagnolo, Camila | |
dc.date.accessioned | 2018-07-30T15:43:24Z | |
dc.date.available | 2018-07-30T15:43:24Z | |
dc.date.issued | 2012-03-02 | |
dc.date.submitted | 2012 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/13947 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional,RS, 2012. | por |
dc.description.abstract | This paper develops a study of the educational assessments conducted by the State in public schools, seeing the indexes for the Brazilian education, being these the research objects, in the sense of understanding the effectiveness of the contribution to the educational manager work planning, questioning about the level of improvement in the quality of education after the results of Brazil Test. This discussion leads us to take into consideration that the assessments in their formats, are concepts that respond to an existing state model. For the analysis, it was developed a documentary research, at the Ministry of Education (MEC) and the National Institute for the Study and Research Anísio Teixeira (INEP) websites, looking for data and results of the Brazil Test from the last three years of assessment (2005 – 2007 – 2009) from four Brazilian schools, randomly chosen, with the similarity of being state schools, but from different states, in order to know the Brazilian variety in the issue. For the qualification of this work, it became necessary to conduct an interview with a manager of one of the four schools surveyed. From the data collected, it was found a discrepancy in results among the schools, thus revealing an evaluative model yet generic and not very effective for the work of the educational manager. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Prova Brasil | por |
dc.subject | Qualidade | por |
dc.subject | Gestor educacional | por |
dc.subject | Proof of Brazil | eng |
dc.subject | Quality | eng |
dc.subject | Educational manager | eng |
dc.title | A prova Brasil e a questão da qualidade no trabalho do gestor educacional | por |
dc.title.alternative | The proof Brazil and the question of quality at work of manager of education | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Santa Maria, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional | por |
dc.description.resumo | O presente trabalho desenvolve um estudo acerca das avaliações educacionais realizadas pelo Estado nas escolas públicas, visando indicadores para a educação brasileira, sendo esses o objetivo da pesquisa, no sentido de compreender a eficácia da contribuição para o planejamento do trabalho do gestor educacional, problematizando acerca do nível de melhoria da qualidade do ensino pós os resultados da Prova Brasil. Essa discussão nos leva a considerar que as avaliações, em seus formatos, possuem concepções que respondem a um modelo estatal vigente. Para a análise, desenvolveu-se uma pesquisa documental, nos sites do Ministério da Educação (MEC) e do Instituto Nacional de Estudo e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP), em busca de dados e resultados da Prova Brasil dos últimos três anos de avaliação (2005 – 2007 – 2009) de quatro escolas brasileiras, escolhidas aleatoriamente, com a semelhança de serem escolas estaduais, mas de diferentes estados, buscando conhecer a variedade brasileira nesse sentido. Para qualificação do trabalho, tornou-se necessária a realização de uma entrevista com uma gestora de uma das quatro escolas pesquisadas. A partir dos dados levantados, encontrou-se uma discrepância de resultados entre as escolas, desvelando-se assim um modelo avaliativo ainda genérico e pouco eficaz para o trabalho do gestor educacional. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |