dc.creator | Jorgens, Denise | |
dc.date.accessioned | 2018-09-18T19:33:45Z | |
dc.date.available | 2018-09-18T19:33:45Z | |
dc.date.issued | 2018-02-27 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/14348 | |
dc.description.abstract | The teacher, when entering a classroom, has the opportunity of interacting with students and allowing activities that also relate to the learners’ life trajectory. It is known that, in many educational contexts, the most used and common teaching material is the textbook. Many students use it beyond the school space, to study, read, research and also – in the case of foreign languages – broadening their vocabulary. For many teachers, the textbook is utilized under several aspects. One of them is to help in the structure of the contents developed in the school year, and it is also the resource from which the teachers select activities when elaborating their classes. In this sense, the objective of the present dissertation is to show that the teacher can potentialize the activities on the Textbook by reading the images, in order to broaden and even improve the interaction with the students, aiming at the social education of the learners. The choice for such topic is attributed to the presence of the visual resource in the textbook that, among other functions, is commonly used merely aesthetically, but can be explored as another text. We develop a bibliographic study about the textbook in the Brazilian educational context, the different approaches of teaching and the teacher-student interaction (MIZUKAMI, 1986; ALMEIDA-FILHO. BARBIRATO, 2016) and the reading of images based on the metafunctions of the Grammar of Visual Design (KRESS; VAN LEEUWEN, 2006). We also study the reading of images as one of the forms of activities that can be explored in the classroom to promote the education of citizens that participate, by means of texts, ethically and critically in various social practices. The images analyzed belong to the textbook Way to English for Brazilian Learners: língua estrangeira: inglês: fundamental II para alunos do 9º (foreign language: English: basic education II for students of the 9th grade, in the Brazilian educational system). The material belongs to a four-volume collection, elaborated for the school years that compose the Basic education level II and are part of Programa Nacional do Livro Didático – PNLD (National Textbook Program), for the years from 2017 to 2019. By our analysis, we perceive that the textbook can be an important tool in the teacher’s life for that, from it, new activities are elaborated, with more contextualization, and that allow student participation. One of such activities is the reading of images. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Livro didático | por |
dc.subject | Livro didático de língua inglesa | por |
dc.subject | Interação professor-aluno | por |
dc.subject | Gramática do design visual | por |
dc.subject | Leitura de imagens | por |
dc.subject | Textbook | eng |
dc.subject | English language textbook | eng |
dc.subject | Teacher-student interaction | eng |
dc.subject | Grammar of visual design | eng |
dc.subject | Reading of images | eng |
dc.title | Análise de imagens no livro didático de inglês como recurso de interação em sala de aula | por |
dc.title.alternative | Analysis of images in an english textbook as interaction resource in classroom | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | O professor ao entrar em uma sala de aula tem a oportunidade de interagir com os alunos e oportunizar atividades que também estejam relacionadas com a trajetória de vida do educando. Sabemos que, em muitos contextos educacionais, o Material Didático mais utilizado e comum entre professores e alunos é o Livro Didático. Muitos alunos o utilizam além do espaço escolar para estudar, ler, pesquisar e também - no caso das línguas estrangeiras – ampliar o vocabulário. Para muitos professores o Livro Didático é utilizado sob diversos aspectos. Um deles é auxiliar na estrutura dos conteúdos desenvolvidos no ano letivo e também é o recurso de onde o professor seleciona atividades ao elaborar suas aulas. Neste sentido, o objetivo desta dissertação é mostrar que o professor pode potencializar as atividades presentes no Livro Didático através da Leitura de Imagens a fim de ampliar e até melhorar a interação com seus alunos, visando à formação social dos educandos. A escolha dessa temática é atribuída a presença do recurso visual no livro didático que, dentre várias funções, é utilizado muitas vezes apenas esteticamente, mas que pode ser explorado como outro texto. Realizamos um estudo bibliográfico sobre o livro didático no contexto educacional brasileiro, as diferentes abordagens de ensino e a interação professor-aluno (MIZUKAMI, 1986; ALMEIDA-FILHO. BARBIRATO, 2016) e a leitura de imagens com base nas Metafunções da Gramática do Design Visual (KRESS; VAN LEEUWEN, 2006). Estudamos também a leitura de imagens como uma das formas de atividade que pode ser explorada em sala de aula para promover a formação de cidadãos que participam, através de textos, de forma ética e crítica em diversas práticas sociais. As imagens analisadas pertencem ao livro didático Way to English for Brazilian Learners: língua estrangeira: inglês: fundamental II para alunos do 9º, A obra pertence a uma coleção de quatro volumes elaborados para os anos letivos que compõem o Ensino Fundamental II e fazem parte do Programa Nacional do Livro Didático – PNLD para os anos de 2017 a 2019. Através da nossa análise, percebemos que Livro Didático pode ser um instrumento importante na vida do professor para que, a partir dele, sejam elaboradas novas atividades, mais contextualizadas e que proporcionem a participação dos alunos. Uma dessas atividades, é a leitura de imagens. | por |
dc.contributor.advisor1 | Marchesan, Maria Tereza Nunes | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/5214558523776194 | por |
dc.contributor.referee1 | Vieira, Ana Nelcinda Garcia | |
dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/7522104110658956 | por |
dc.contributor.referee2 | Hendges, Graciela Rabuske | |
dc.contributor.referee2Lattes | http://lattes.cnpq.br/9058747002590961 | por |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/6989033973281848 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Letras | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Letras | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Artes e Letras | por |