dc.creator | Guerch, Cristiane Ambrós | |
dc.date.accessioned | 2018-09-19T19:12:11Z | |
dc.date.available | 2018-09-19T19:12:11Z | |
dc.date.issued | 2018-07-30 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/14363 | |
dc.description.abstract | This dissertation is included in the research line Policies and Management in
Professional and Technological Education of the Master's Program in Professional
and Technological Education, which seeks to investigate the social representations in
positions of coordination of undergraduate courses of the Federal Institute
Farroupilha - Campus Júlio de Castilhos from the view of the coordinators
themselves. This research will have as theoretical foundation the Theory of Social
Representations of Moscovici (1978), besides the contributions of Jodelet (2001),
Abric (1998) and Sá (1996), making use of a qualitative research methodology, with
case study, using as data construction tools the semistructure interview and the Free
Word Association technique. The research subjects were the current Undergraduate
Coordinators of the Federal Institute Farroupilha - Júlio de Castilhos Campus. With
the understanding of how the Course Coordination is socially represented, this
research will contribute to delineate the profile of these professionals who act in the
management as coordinators, and, with this, can sensitize them to the qualification of
the work with a view to the improvement of the processes of course evaluation and
student satisfaction as subjects inserted in the educational process. The results show
that social representation is marked in the words "patience", "challenge" and
"mobilizer", relevant aspects and that demonstrate that this management position
requires profile and availability, positioning itself as a manager that acts in favor of
course and Institution, reflecting on the quality and good institutional performance. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Coordenação de curso | por |
dc.subject | Educação profissional e tecnológica | por |
dc.subject | Ensino superior de graduação | por |
dc.subject | Representação social | por |
dc.subject | Course coordination | eng |
dc.subject | Professional and technological education | eng |
dc.subject | Higher education graduation | eng |
dc.subject | Social representation | eng |
dc.title | Representações sociais de coordenação de curso superior de graduação: construindo identidades na educação profissional | por |
dc.title.alternative | Social representations of coordination of higher graduation course: building identities in professional education | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | Essa dissertação insere-se na linha de pesquisa Políticas e Gestão em Educação
Profissional e Tecnológica, do Programa de Mestrado em Educação Profissional e
Tecnológica, o qual busca investigar as representações sociais em cargos de
Coordenação de Curso Superior de Graduação do Instituto Federal Farroupilha –
Campus Júlio de Castilhos a partir da visão dos próprios coordenadores. Esta
pesquisa terá como fundamentação teórica a Teoria das Representações Sociais de
Moscovici (1978), além das contribuições de Jodelet (2001), Abric (1998) e Sá
(1996), fazendo uso de uma metodologia de pesquisa qualitativa, com estudo de
caso, utilizando como instrumentos de construção de dados a entrevista
semiestrutura e a técnica da Associação Livre de Palavras. Os sujeitos de pesquisa
foram os(as) atuais Coordenadores(as) de Curso Superior de Graduação do Instituto
Federal Farroupilha – Campus Júlio de Castilhos. Com a compreensão sobre a
maneira como a Coordenação de Curso é representada socialmente, esta pesquisa
contribuirá para delinear o perfil desses profissionais que atuam na gestão como
coordenadores, e, com isso, poderá sensibilizá-los para a qualificação do trabalho
com vista ao aprimoramento dos processos de avaliação de curso e satisfação dos
estudantes enquanto sujeitos inseridos no processo educacional. Os resultados
obtidos demonstram que a representação social está marcada nas palavras
“paciência”, “desafio” e “mobilizador”, aspectos relevantes e que demonstram que
esse cargo de gestão requer perfil e disponibilidade, posicionando-se como um
gestor que atua em prol do curso e da Instituição, refletindo na qualidade e bom
desempenho Institucional. | por |
dc.contributor.advisor1 | De Conto, Janete Maria | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/5025251887185654 | por |
dc.contributor.referee1 | Silva, Monique da | |
dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/0049329334408603 | por |
dc.contributor.referee2 | Santos, Leila Maria Araújo | |
dc.contributor.referee2Lattes | http://lattes.cnpq.br/0427736982554233 | por |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/1880005512422802 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Colégio Técnico Industrial de Santa Maria | por |